Wadliwe wykonanie umowy o dzieło
2012-11-29 00:21
Prace budowlane © photo 5000 - Fotolia.com
Przeczytaj także: Umowa o dzieło: kiedy możliwe odstąpienie?
Uregulowania w treści umowyW umowie strony mogą określić przysługujące im uprawnienia na wypadek wadliwego wykonywania dzieła lub ujawnienia wad w trakcie lub po odbiorze. To samo dotyczy umów o roboty budowlane - omawiane zasady stosuje się bowiem nie tylko do umów o dzieło, ale także do umów o roboty budowlane.
Postanowienia z umowy mają pierwszeństwo przed zasadami wynikającymi z Kodeksu cywilnego dotyczącymi uprawnień na wypadek ujawnienia wad.
Wady w trakcie prac
Już w trakcie wykonywania prac zamawiający może zauważyć, że są one realizowane nieprawidłowo. Jeśli przyjmujący zamówienie wykonuje dzieło w sposób wadliwy albo sprzeczny z umową, zamawiający może wezwać go do zmiany sposobu wykonania i wyznaczyć mu w tym celu odpowiedni termin. Po bezskutecznym upływie wyznaczonego terminu zamawiający może odstąpić od umowy albo powierzyć poprawienie lub dalsze wykonanie dzieła innej osobie na koszt i niebezpieczeństwo przyjmującego zamówienie. Jeżeli zamawiający sam dostarczył materiały, może on, w razie odstąpienia od umowy lub powierzenia wykonania dzieła innej osobie, żądać zwrotu materiału i wydania rozpoczętego dzieła. Wynika to z art. 636 K.c.
Prawo do odstąpienia od umowy na podstawie art. 636 K.c. istnieje w okresie, gdy dzieło jest jeszcze wykonywane. Nie ma on natomiast zastosowania po odebraniu dzieła (wyrok Sądu Najwyższego z dnia 3 listopada 2000 r., sygn. akt IV CKN 152/00).
fot. photo 5000 - Fotolia.com
Prace budowlane
Ujawnienie wad w trakcie i po odbiorze
Jeśli wady dzieła ujawnią się przy lub po odbiorze, należy zastosować zasady określone w art. 637 § 1 i § 2 K.c. Wynika z niego, że jeżeli dzieło ma wady, zamawiający może żądać ich usunięcia, wyznaczając w tym celu przyjmującemu zamówienie odpowiedni termin z zagrożeniem, że po bezskutecznym upływie wyznaczonego terminu nie przyjmie naprawy. Przyjmujący może odmówić naprawy, gdyby wymagała nadmiernych kosztów. Gdy wady usunąć się nie dadzą albo gdy z okoliczności wynika, że przyjmujący zamówienie nie zdoła ich usunąć w odpowiednim czasie, zamawiający może od umowy odstąpić, jeżeli wady są istotne. Jeśli wady nie są istotne, zamawiający może żądać obniżenia wynagrodzenia w odpowiednim stosunku. To samo dotyczy wypadku, gdy przyjmujący zamówienie nie usunął wad w terminie wyznaczonym przez zamawiającego.
Przed odstąpieniem od umowy należy wyznaczyć dodatkowy termin na wykonanie naprawy.
Zamawiający może odstąpić od umowy tylko wówczas, gdy wcześniej wyznaczy odpowiedni termin na wykonanie naprawy i do tego doda zagrożenie, że po bezskutecznym upływie terminu naprawy nie przyjmie, zaś przyjmujący zamówienie nie usunie wad w wyznaczonym terminie. Wobec nieodstąpienia od umowy zamawiający może co najwyżej żądać obniżenia wynagrodzenia. Tak uznał Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 4 kwietnia 1997 r., sygn. akt II CKN 65/97.
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 23.04.1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. nr 16, poz. 93 ze zm.)
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN – wydawca czasopism, Gazety Podatkowej i serwisów internetowych dostarczających specjalistycznej wiedzy z zakresu podatków, rachunkowości, ubezpieczeń i prawa pracy.
oprac. : Andrzej Janowski / Gazeta Podatkowa
Przeczytaj także
-
13 sytuacji, w których odstąpienie od umowy nie jest możliwe
-
Prawa konsumenta a wyjazdy wakacyjne
-
Jaka to umowa? Czy nazwa ma znaczenie?
-
Prawo inwestora do odstąpienia od umowy o roboty budowlane
-
Odstąpienie od umowy o roboty budowlane cz. II
-
Odstąpienie od umowy o roboty budowlane
-
Odstąpienie od umowy zawartej na odległość
-
Szczególne uprawnienia konsumenta a odstąpienie od umowy
-
Umowa na odległość: o czym warto pamiętać?
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)
Najnowsze w dziale Prawo
-
Startup a ochrona własności intelektualnej. O czym pamiętać?
-
Ustawa o odpadach i recyklingu. Co jest odpadem, a co nie jest w świetle prawa?
-
Sygnaliści w firmach - jak stworzyć skuteczny system zgłaszania nieprawidłowości?
-
Dlaczego linie lotnicze odmawiają wypłaty odszkodowania za opóźniony lub odwołany lot?