eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckieBilety lotnicze: zmiana danych podlega opłacie

Bilety lotnicze: zmiana danych podlega opłacie

2012-11-08 10:12

Przeczytaj także: Tanie linie=dodatkowe opłaty


- Linie regularne nie zawsze dają możliwość dokonywania zmian w rezerwacji. Kupując bilet pasażer powinien się zastanowić, czy jest szansa wystąpienia sytuacji, w której będzie musiał zmienić plany wyjazdowe. Z im większym wyprzedzeniem dokonywana jest rezerwacja, tym większa możliwość, że na skutek nieprzewidzianych okoliczności podróż w zakładanym terminie się nie odbędzie – tłumaczy Łukasz Neska z eSKY.pl – Radzę każdej osobie, która kupuje bilet linii regularnych, sprawdzić w jakiej on jest taryfie, a następnie dowiedzieć się, jaki jest regulamin taryfy i na jakie zmiany – odpłatne lub nie – ona pozwala. Jeżeli pasażer od początku wie, że istnieje szansa, że będzie dokonywał zmian w rezerwacji to lepiej, by kupił droższy bilet w wyższej taryfie i później dokonywał zmian bezpłatnie. Jest to dużo bardziej opłacalne.

Co podróżny powinien zrobić w sytuacji, gdy z biletu nie skorzysta i chce go zwrócić? W przypadku tanich linii bilety są bezzwrotne, poza przypadkiem śmierci pasażera lub osoby pozostającej w nim w stosunku pierwszej linii pokrewieństwa. Żeby zwrot biletu został rozpatrzony linii należy przedstawić akt zgonu. Zdarza się – bardzo rzadko – że tanie linie są skłonne zwrócić również środki w przypadku choroby pasażera, takie sprawy rozpatrywane są jednak indywidualnie. Jeżeli bilet nie zostanie wykorzystany, pasażer otrzymuje kwotę równowartą podatkom i opłatom lotniskowym. Zdarza się jednak, że tanie linie lotnicze nie zwracają również i tych środków, ponieważ większość z tego typu przewoźników pobiera opłatę administracyjną za wystąpienie o zwrot kwoty podatków i opłat, która jest często jest równowarta lub wyższa od kwoty zwrotu. Wówczas pasażer musi dopłacić za niewykorzystany bilet.

W przypadku linii rejsowych wszystkie zapisy dotyczące ewentualnego zwrotu biletu zawarte są w regulaminie taryfy, w której go wykupiono. Ona zawiera informacje czy bilet można zwrócić, w jakich przypadkach i jaką część poniesionych kosztów może odzyskać klient. Należy jednak zaznaczyć, że zdarzają się przewoźnicy, od których można odzyskać zwrot podatków, nawet jeśli taryfa tego nie przewiduje. Jest to z reguły możliwe tylko przy niewykorzystaniu całego przelotu. W przypadku wykorzystania części połączenia, zwrot niewykorzystanej części podatków i opłat lotniskowych może być niemożliwy lub ograniczony. Pasażerowie powinni pamiętać, że aby zwrot podatków lotniczych i opłat lotniskowych mógł być zrealizowany sprawnie, niemożność odbycia podróży należy zgłosić przed zaplanowanym odlotem. Warto też wiedzieć, że jeżeli w dniu zakupu biletu zmienimy zdanie i będziemy chcieli go zwrócić, wówczas odzyskamy wszystkie środki.

- Radzimy pasażerom, zwłaszcza tym, którzy wybierają się w daleką podróż i zakupili drogie bilety, by je ubezpieczali – mówi Łukasz Neska z eSKY.pl – Planując wyjazd z kilkumiesięcznym wyprzedzeniem nie możemy założyć, że na pewno dojdzie on do skutku. Koszt takiego ubezpieczenia to mały odsetek wartości całego biletu, a w razie rezygnacji z biletu, klientowi zwracane są koszty do sumy 5 000 EUR. Ważne jest, że takie ubezpieczenie musi być wykupione do 48 godzin od momentu rezerwacji biletu lotniczego.

poprzednia  

1 2

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: