Co oznaczają gwiazdki hotelowe?
2012-10-08 09:38
Co oznaczają gwiazdki hotelowe? © Scanrail - Fotolia.com
Gwiazdka gwiazdce nierówna, to stwierdzenie słyszy się nie raz od osób, zatrzymujących się w hotelach. Niezależnie od tego, jak duże są różnice w standardzie obiektów w poszczególnych krajach, system "gwiazdek" sprawdza się i pomaga klientowi postawić oczekiwania na odpowiednim poziomie. A gdy komfort danego hotelu nie będzie wystarczająco wysoki, wówczas domagać się swoich praw. Czy są organizacje, które pomagają gościom nieusatysfakcjonowanym po pobycie? Internetowe Centrum Podróży eSKY.pl podpowiada, na co zwracać uwagę przy wyborze standardu hotelu i gdzie udać się po pomoc, gdy okaże się, że warunki w nim są inne niż klient zakładał.
Przeczytaj także: Wakacje 2013: zakwaterowanie
Skąd pomysł, by liczba gwiazdek symbolizowała standard hoteli? Jest to klasyfikacja stworzona przez Anglików i stosowana pierwotnie do oceny brandy – im więcej gwiazdek tym lepszy smak trunku. Jak to się stało, że z biegiem lat oznaczenie to rozpowszechniło się i przyjęły je również obiekty noclegowe? Nie wiadomo. Fakt, że obecnie, z różnym skutkiem, stosuje je cały świat.Analizę systemu gwiazdkowego najlepiej zacząć od rynku polskiego. Przez wiele lat w tym temacie panowała zupełna samowola, ale Ustawa o Usługach Turystycznych, która weszła w życie w 1997 roku zakończyła ten proceder. Od tamtej pory użycie słowa „hotel” nakłada na jego właściciela konieczność spełnienia ściśle określonych warunków dotyczących wielkości pokojów, wyposażenia, usług podstawowych, usług dodatkowych. Rozporządzenie dotyczące tego, jakie wymagania stawiane są obiektom hotelarskim poszczególnych kategorii zostało wydane przez Ministra Turystyki i Sportu. Natomiast jednostką odpowiedzialną za zaszeregowanie hoteli do poszczególnych kategorii jest marszałek województwa.
- Jeżeli klient ma wrażenie, że dany obiekt posiada niższy standard niż oficjalnie komunikuje i fakt ten wpływa znacząco na komfort pobytu, może zgłosić to do odpowiednich organów. Radzę, by zacząć od wypunktowania dyrekcji hotelu wszystkich braków, najlepiej w oparciu o Rozporządzenie wydane przez Ministra, takie zachowanie może być skuteczne i pozwolić na osiągnięcie kompromisu i np. uzyskanie lepszego pokoju czy zniżki – wyjaśnia Piotr Woś z eSKY.pl – Ostatecznością, i narażeniem się na biurokrację, może być zgłoszenie hotelowych braków do marszałka województwa i prośba o kontrolę obiektu i zweryfikowanie jego standardów. Której drogi byśmy nie wybrali, istotne jest to, że polskie prawo umożliwia dochodzenie swoich racji w sytuacji, gdy obiekt odbiega od standardów.
fot. Scanrail - Fotolia.com
Co oznaczają gwiazdki hotelowe?
- To bardzo istotne z perspektywy gościa hotelowego, ma on bowiem świadomość, że nad jego komfortem ktoś czuwa i nie ma możliwości, by hotelarz nie wywiązał się ze swoich obietnic, a obiekt był czterogwiazdkowy wyłącznie na zdjęciach umieszczonych na stronie internetowej czy kartach katalogu – mówi Piotr Woś z Internetowego Centrum Podróży eSKY.pl/
Przeczytaj także:
Hotele w Polsce w 2009 r.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
rynek hotelowy, hotele, noclegi, baza noclegowa, branża hotelowa, miejsca noclegowe, hotele w Polsce, standard hotelu, prawa konsumentów
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)