Jaka kara dla pracownika za wadliwe wykonanie pracy?
2012-09-08 00:10
Jaka kara dla pracownika za wadliwe wykonanie pracy? © djemphoto - Fotolia.com
Przeczytaj także: Kara pieniężna za naruszenie porządku
Wadliwość produktu czy usługi może wyrażać się w tym, że są one bezwartościowe (nieprzydatne) albo ich wartość jest obniżona dla kontrahenta (odbiorcy). W zależności od konkretnego przypadku wadliwego wykonania przez pracownika produktów lub usług:- pracodawca będzie mógł uznać, że pracownikowi nie będzie przysługiwać wynagrodzenie albo wynagrodzenie zostanie obniżone, czy też
- pracodawca zażąda od pracownika usunięcia wad towaru bez prawa do wynagrodzenia za czas naprawy (wynagrodzenie przysługuje jedynie za wykonany produkt, stosownie do jego jakości).
Kiedy pozbawienie pensji?
Pracodawca może uznać, że pracownikowi za zawinione wadliwe wykonanie produktów lub usług nie przysługuje wynagrodzenie w sytuacji, gdy wytworzony przez niego towar lub wykonana usługa, ze względu na swą wadliwość są bezwartościowe, czyli nieprzydatne, np. nie nadają się do sprzedaży lub wydania klientowi.
Przykład:
Pracownik drukarni miał zrealizować zamówienie na wykonanie 100 sztuk zaproszeń ślubnych dla Pana Iksińskiego. Zamawiający wskazał konkretny wzór zaproszeń, dane, które miały się na nich znaleźć (m.in. imiona i nazwiska nowożeńców, zaproszonych gości itp.) oraz rodzaj czcionki.
Tymczasem pracownik przez własne zaniedbanie pomylił wzór zaproszenia (nie sprawdził dobrze specyfikacji zamówienia), a dodatkowo zrobił kilka błędów w druku (m.in. błędnie wpisał na zaproszeniach nazwisko panny młodej).
W konsekwencji zamawiający nie zapłacił za zamówienie. Wydrukowanych zaproszeń nie dało się już wykorzystać (były bezwartościowe), bowiem pracownik nie mógłby w żaden sposób usunąć wady towaru. Pracodawca może więc zdecydować, że w takim przypadku za wadliwą pracę wynagrodzenie nie przysługuje.
fot. djemphoto - Fotolia.com
Jaka kara dla pracownika za wadliwe wykonanie pracy?
Obniżenie wynagrodzenia może natomiast mieć miejsce, gdy rezultat pracy jest wprawdzie wadliwy (ma obniżoną jakość), ale nadaje się do wykorzystania, np. sprzedaży, przy czym pracodawca uzyska za niego znacznie niższą cenę, ze względu na wady, np. towar drugiej kategorii.
Przykład:
Pracownica firmy odzieżowej do zszycia partii niebieskich dresów użyła zamiast niebieskiej nici, nici pomarańczowej. Zgodnie z wzorem, który pracodawca dostarczył pracownicy przed rozpoczęciem pracy, dresy miały być zszywane konkretnym odcieniem niebieskiej nici. Pracodawca może jednak sprzedać dresy po obniżonej cenie i stosownie do jakości pracy obniżyć pracownicy wynagrodzenie.
To jednak nie wszystkie dopuszczalne scenariusze w tej sytuacji. Pracodawca może bowiem polecić jej wyprucie pomarańczowej nici i ponowne zszycie dresów nicią właściwą - niebieską. Wówczas powinien zapłacić pracownikowi stosownie do jakości towaru po usunięciu wady. Natomiast za czas spędzony przy "naprawie" pracownica nie otrzyma już wynagrodzenia.
Ważne! Choć nie wynika to wprost z przepisów, warto o pomniejszeniu wynagrodzenia albo tym, że wynagrodzenie nie przysługuje powiadomić pracownika na piśmie.
Podstawa prawna:
- art. 82 Kodeksu pracy.
www.KadryOnline.pl - Serwis specjalistów ds. personalnych. Praktyczne wskazówki dotyczące prawa pracy, najświeższe interpretacje przepisów, informacje o zmianach prawnych, bezpłatne biuletyny e-mailowe.
oprac. : KadryOnline
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)