Zakupy przez Internet: kiedy możliwy zwrot towaru?
2012-09-09 00:21
Zakupy przez Internet © Rido - Fotolia.com
Przeczytaj także: Sklepy internetowe zwrócą pieniądze z odsetkami
Największą popularnością wśród kupujących on-line nadal cieszą się książki, sprzęt elektroniczny, płyty z muzyką i programami oraz kosmetyki. Rozwój e-handlu nie omija również branży spożywczej, jednak ze względów praktycznych korzystają z tego głównie mieszkańcy większych miast.Czas na zastanowienie
Konsument, który zawarł umowę na odległość, może od niej odstąpić bez podania przyczyn, składając stosowne oświadczenie na piśmie w terminie 10 dni od wydania rzeczy, a gdy umowa dotyczy świadczenia usługi - od dnia jej zawarcia. Do zachowania tego terminu wystarczy wysłanie oświadczenia przed jego upływem. Zatem znaczenie ma data stempla pocztowego, a nie faktycznego doręczenia przesyłki adresatowi.
W razie odstąpienia od umowy jest ona uważana za niezawartą, a konsument jest zwolniony z wszelkich zobowiązań (np. zapłaty ceny). To, co strony świadczyły, ulega zwrotowi w stanie niezmienionym, przy czym zwrot świadczeń powinien nastąpić niezwłocznie, a już na pewno nie później niż w terminie 14 dni.
W przypadku umów zawieranych na odległość przedsiębiorca nie może zastrzec odstępnego, czyli obowiązku zapłaty przez konsumenta oznaczonej sumy za odstąpienie przez niego od umowy.
Pełna informacja
Dany konsumentowi przez ustawodawcę czas do namysłu i ewentualnie zmiany decyzji ma rekompensować brak możliwości fizycznego kontaktu z towarem przed jego zakupem. Związane są z tym także dodatkowe obowiązki informacyjne nałożone na przedsiębiorców trudniących się handlem w sieci. Chodzi o to, by klient dokonujący zakupów on-line wiedział z kim ma do czynienia, jaki produkt jest mu oferowany oraz miał świadomość tego, że może się jeszcze rozmyślić po otrzymaniu towaru. Tego rodzaju formalności sprzedawcy muszą dopełniać najpóźniej w chwili złożenia konsumentowi propozycji zawarcia umowy.
fot. Rido - Fotolia.com
Zakupy przez Internet
- imieniu i nazwisku (nazwie), adresie zamieszkania (siedzibie) przedsiębiorcy oraz organie rejestracyjnym, a także numerze w rejestrze (np. KRS),
- istotnych właściwościach i przedmiocie świadczenia,
- cenie lub wynagrodzeniu obejmujących wszystkie ich składniki, a w szczególności cła i podatki,
- zasadach zapłaty ceny lub wynagrodzenia,
- kosztach oraz terminie i sposobie dostawy,
- prawie odstąpienia od umowy w terminie 10 dni, ze wskazaniem wyjątków, o których mowa w ustawie,
- kosztach wynikających z korzystania ze środków porozumiewania się na odległość, jeżeli są one skalkulowane inaczej niż wedle normalnej taryfy,
- terminie, w jakim oferta lub informacja o cenie albo wynagrodzeniu mają charakter wiążący,
- minimalnym okresie, na jaki ma być zawarta umowa o świadczenia ciągłe lub okresowe
- terminie, w jakim oferta lub informacja o cenie albo wynagrodzeniu mają charakter wiążący,
- miejscu i sposobie składania reklamacji,
- prawie wypowiedzenia umowy (w przypadku umów o świadczenie ciągłe lub okresowe zawartych na czas nieoznaczony).
Z kolei w momencie rozpoczęcia spełniania świadczenia przedsiębiorca ma obowiązek potwierdzić konsumentowi na piśmie wymagane prawem informacje. W przeciwnym razie termin, w którym konsument może odstąpić od umowy, wynosi 3 miesiące i liczy się od dnia wydania rzeczy, a gdy umowa dotyczy świadczenia usługi - od dnia jej zawarcia. Jeżeli jednak konsument po rozpoczęciu biegu tego terminu otrzyma potwierdzenie, termin ulega skróceniu do dziesięciu dni od tej daty.
oprac. : Tomasz Konieczny / Gazeta Podatkowa
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)