Sklepy internetowe - podstawowe obowiązki
2012-08-21 00:22
![Sklepy internetowe - podstawowe obowiązki [© jamdesign - Fotolia.com] Sklepy internetowe - podstawowe obowiązki](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/sklepy-internetowe/Sklepy-internetowe-podstawowe-obowiazki-101902-200x133crop.jpg)
E-commerce © jamdesign - Fotolia.com
Przeczytaj także: Prawo a cross-border w e-commerce. Czy stosowanie przepisów z kraju pochodzenia wystarczy?
Nierejestrowanie baz danychCzęść przedsiębiorców prowadzących sklepy internetowe nie wywiązuje się z obowiązku zgłoszenia Generalnemu Inspektorowi Danych Osobowych bazy danych do rejestracji. Tymczasem regułą jest, że oprogramowanie sklepu tworzy i przechowuje bazę danych o zrealizowanych transakcjach. Administrator danych jest obowiązany zgłosić zbiór danych do rejestracji Generalnemu Inspektorowi (art. 40 ustawy o ochronie danych osobowych). Zbiór danych to każdy posiadający strukturę zestaw danych o charakterze osobowym, dostępnych według określonych kryteriów, niezależnie od tego, czy zestaw ten jest rozproszony lub podzielony funkcjonalnie (art. 7 ust. 1 ustawy o ochronie danych osobowych). Jeśli przedsiębiorca posiada kilka baz danych wykorzystywanych w różnych celach (np. zarejestrowanych klientów, zawartych umów), to w ocenie GIODO każda z baz danych powinna zostać odrębnie zarejestrowana. Poszczególne zbiory danych osobowych różnią się wg GIODO między sobą m.in. zakresem przetwarzanych danych, celem ich przetwarzania, podstawą prawną prowadzenia zbioru. Zatem wypełnienie jednego zgłoszenia dla kilku zbiorów danych osobowych nie pozwala w sposób właściwy scharakteryzować poszczególnych zbiorów objętych tym zgłoszeniem.
Brak wymaganych informacji
Część regulaminów jest niezgodna z prawem dlatego, że jest zbyt lakoniczna i nie zawiera wszystkich elementów wymaganych przez ustawy, przede wszystkim ustawę o ochronie niektórych praw konsumentów, ustawę o świadczeniu usług drogą elektroniczną oraz Kodeks cywilny. Wielu przedsiębiorców nie powiadamia konsumentów przed zawarciem umowy o zasadach i sposobach utrwalania, zabezpieczania i udostępniania przez przedsiębiorcę drugiej stronie treści zawieranej umowy, czyli nie wykonuje obowiązku z art. 661 § 2 pkt 3 K.c. Częstym błędem popełnianym przez przedsiębiorców składających oferty w postaci elektronicznej jest ignorowanie wynikającego z K.c. obowiązku poinformowania drugiej strony przed zawarciem umowy w sposób jednoznaczny i zrozumiały o czynnościach technicznych składających się na procedurę zawarcia umowy, skutkach prawnych potwierdzenia przez drugą stronę otrzymania oferty, metodach i środkach technicznych służących wykrywaniu i korygowaniu błędów we wprowadzanych danych, językach, w których umowa może być zawarta.
fot. jamdesign - Fotolia.com
E-commerce
Część przedsiębiorców prowadzących sklepy internetowe nie wywiązuje się z obowiązku zgłoszenia Generalnemu Inspektorowi Danych Osobowych bazy danych do rejestracji
![Cross-border napędza polski e-commerce [© ijeab na Freepik] Cross-border napędza polski e-commerce](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/zakupy-przez-internet/Cross-border-napedza-polski-e-commerce-261687-150x100crop.jpg)
oprac. : Andrzej Janowski / Gazeta Podatkowa
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)