Wakacje 2012 a prawa konsumentów
2012-07-13 11:23
Przeczytaj także: Wakacje a prawa konsumenta
1.
Sytuacje wykluczające otrzymanie odszkodowaniaOdszkodowania nie będą przysługiwać w wypadku, gdy niedogodności spowodowane są zaistnieniem wyjątkowych okoliczności, których nie można było przewidzieć i uniknąć mimo podjęcia wszelkich racjonalnych działań zapobiegawczych. Do takich sytuacji zalicza się przede wszystkim:
- niesprzyjające warunki atmosferyczne,
- katastrofy naturalne,
- strajki,
- akty terrorystyczne,
- destabilizację polityczną,
- ujawniające się nagle wady maszyny, zagrażające bezpieczeństwu pasażerów itp.
2.
Umieszczenie w niższej lub wyższej klasie w samolocieW wypadku umieszczenia pasażera w klasie niższej niż ta widniejąca na bilecie, przysługuje mu odszkodowanie w wysokości:
- 30% ceny biletu w wypadku lotów o długości do 1500 km
- 50% ceny biletu w wypadku lotów o długości od 1500 do 3500 km (oprócz lotów do francuskich terytoriów zamorskich)
- 75% ceny biletu w przypadku wszystkich innych lotów, które nie są uwzględnione w powyższych punktach.
W określonych sytuacjach (np. brak miejsc) może się zdarzyć, że przewoźnik umieści Cię w wyższej klasie niż widniejąca na bilecie. Taka zmiana jednak nie może wiązać się dla niego z dodatkowymi kosztami.
3.
Znaczne opóźnienie lotuPasażerom przysługuje prawo do opieki ze strony linii lotniczej, jeśli samolot jest spóźniony o więcej niż:
- 2 godziny dla lotów do 1500 km,
- 3 godziny dla lotów na trasach 1500 – 3500 km lub
- 4 godziny na wszystkich pozostałych trasach
Jeśli lot opóźniony jest o więcej niż 5 godzin, pasażerowie nabywają prawo do zwrotu w ciągu 7 dni kosztów zakupu biletu lub ich części, odpowiadającej nieprzebytym lotom, a także kosztów biletów wykorzystanych, jeśli lot nie służy już swojemu pierwotnemu celowi. Alternatywą dla tego rozwiązania jest odbycie lotu powrotnego w najszybszym możliwym terminie.
4.
Odmowa przyjęcia na pokładPasażer, który nie został wpuszczony na pokład z powodu zjawienia się na lotnisku zbyt dużej liczby osób posiadających ważną rezerwację, może dobrowolnie zgodzić się na późniejszy lot za odpowiednią rekompensatą od linii lotniczej. Przewoźnik zobowiązany jest wtedy do zwrotu uiszczonej opłaty przewozowej (łącznie z bezpłatnym przelotem - w miarę potrzeby) do portu, w którym podróż rozpoczęto lub alternatywnego rejsu do portu docelowego podróży.
Jeśli pasażer niewpuszczony na pokład nie zdecyduje się na polubowne rozwiązanie, przysługuje mu rekompensata w określonej wysokości uzależnionej od długości rejsu:
- 250 Euro (rejsy na trasach do 1500 km),
- 400 Euro (rejsy na trasach powyżej 1500 km na terenie UE oraz lotów pomiędzy 1500-3500 km poza Unią),
- 600 Euro (rejsy na trasach powyżej 3500 km poza terytorium UE).
Gdy opóźnienie w dotarciu do miejsca docelowego nie jest większe niż 2, 3 lub 4 godziny (w zależności od długości całej trasy) rekompensata może zostać zmniejszona o 50 %. Jeśli pasażer nie zostanie wpuszczony na pokład z własnej winy, np. przez względy zdrowotne, zbyt późne zjawienie się do odprawy bagażowo-biletowej, nietrzeźwość, groźne zachowanie, przechowywanie niedozwolonych przedmiotów w bagażu, brak odpowiednich dokumentów itp. - nie przysługuje mu odszkodowanie.
5.
Odwołanie lotuPodobnie jak w przypadku odmowy przyjęcia na pokład samolotu, przewoźnik zobowiązany jest do:
- wypłacenia Ci rekompensaty lub zaproponowania alternatywnego rejsu do portu docelowego podróży,
- zaoferowania wyżywienia i pobytu w hotelu w zależności od potrzeby (łącznie z transportem)
- dodatkowych świadczeń w razie potrzeby (np. połączenia telefoniczne).
Ważne: pasażer nie ma prawa do odszkodowania, jeśli lot został odwołany:
- na więcej niż 14 dni przed odlotem lub
- na więcej 7 dni przed odlotem, jeśli zaproponowano pasażerowi połączenie alternatywne
- na mniej niż 7 dni, jeśli zaproponowane połączenie alternatywne, które zapewni wylot nie wcześniej niż godzinę przed planowanym i dotarcie na miejsce docelowe nie później niż 2 godziny po planowanym przylocie
- odwołanie lotu jest spowodowane nadzwyczajnymi okolicznościami, których zaistnienia nie dało się przewidzieć lub uniknąć
![Wakacje 2013 w Europie: najczęściej zadawane pytania Wakacje 2013 w Europie: najczęściej zadawane pytania](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/prawa-konsumenta/Wakacje-2013-w-Europie-najczesciej-zadawane-pytania-120373-150x100crop.jpg)
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Upadek biura podróży a zwrot kosztów
-
Bankructwo biura podróży - co zrobić?
-
Umowa o świadczenie usług turystycznych
-
Prawa konsumentów w hotelach
-
Wakacje 2014: jak uniknąć problemów?
-
Wakacje 2014: co warto wiedzieć przed?
-
Sprawdź rzetelność biura podróży
-
Zimą też warto uważać na biura podróży
-
Sprawdź, które biuro podróży jest bezpieczne
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)