Wakacje 2012 a prawa konsumentów
2012-07-13 11:23
Wakacje 2012 © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Wakacje a prawa konsumenta
W Centrum Rezerwacji Tanie Loty opracowano kompleksowy raport dla turystów, omawiający: najważniejsze zasady planowania urlopu, prawa i obowiązki turysty i pasażera, a także listę przydatnych adresów i telefonów, które warto mieć przy sobie w podróży.I. Urlop z biurem podróży
Wybór oferty turystycznej. Jak nie dać się nabrać
1.
Sprawdź ubezpieczenie biuraDziałalność każdego z operatorów turystycznych jest dosyć transparentna - wystarczy ją sprawdzić. Na przykład, każdy z nich ma obowiązek przedstawić marszałkowi odpowiedniego województwa oryginał gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej albo umowy ubezpieczenia. To ważny dokument, który daje gwarancję, że nawet jeśli operator zbankrutuje, klientów będzie można sprowadzić do kraju, a także zwrócić im wpłaty, kiedy biuro z jakichś powodów nie wywiąże się z umowy.
Jeśli biuro podróży nie jest ubezpieczone, grozi mu zakaz prowadzenia działalności gospodarczej przez trzy lata. Wykaz biur podróży, które są ubezpieczone znajdziesz w internecie, w bazie Ministerstwa Sportu i Turystyki. Dane o ubezpieczeniu są ogólnodostępne. Na tej stronie sprawdzisz również, czy na operatora nie nałożono w przeszłości lub aktualnie zakazu prowadzenia działalności.
2.
Zbadaj wypłacalność i zaplecze finansoweNajistotniejszym kryterium decydującym o funkcjonowaniu firmy, jaką jest biuro podróży jest naturalnie płynność finansowa biura. Co prawda dane finansowe biur podróży są chronione i tajne, niemniej Polska Izba Turystyki, urzędy marszałkowskie oraz Biuro Informacji Gospodarczej prowadzą rejestr nieuczciwych dostawców. Możesz zatem zgłosić się do tych instytucji i sprawdzić, czy biura, z którym planujesz wyjazd nie ma na ich czarnej liście. To już coś.
Większość konsumentów zaczyna weryfikację uczciwości operatorów od forów internetowych. Niestety, większość również na nich kończy poszukiwania. Warto do tego medium podejść jednak z rezerwą. O ile często powtarzające się opinie potencjalnych klientów o nieuczciwych praktykach, czy narzekania pracowników na nieregularne wypłaty ich pensji mogą dać do myślenia, o tyle wszystkie opinie wygłaszane na forach należy brać w podwójny nawias. Turystyka to bardzo konkurencyjna branża, przez co przypadki uprawiania tzw. "czarnego PR-u" przez konkurujące ze sobą firmy mogą się zdarzać. Tym samym nie wszystkie opinie wygłaszane na forach muszą być zgodne z prawdą.
3.
Oceń prestiż i reputacjęNajprostszym sposobem na jej zweryfikowanie pozycji biura - oprócz czytania omówionych wyżej forów internetowych - jest sprawdzenie, czy jest ono członkiem w którejś z izb turystycznych – PIT bądź zrzeszeń lokalnych, odpowiadających danym regionom i województwom. Izby te wydają również raporty z rankingami touroperatorów. Raport o touroperatorach publikują również cyklicznie Wiadomości Turystyczne.
fot. mat. prasowe
Wakacje 2012
4.
Nie ufaj super-promocjomJeśli cena wycieczki, zwłaszcza w taryfie first minute, jest niewiarygodnie tania, to wcale nie oznacza, że upolowałeś okazję życia. Każda, nawet niskobudżetowa wycieczka, musi kosztować. 2 tygodnie w Egipcie za 899 zł to na pewno tanio, ale prawie na pewno jest to niemożliwe. Jeśli w ofercie operatora jest wycieczka w cenie znacząco niższej niż u konkurencji, to niepokojący sygnał. Często bowiem biura stojące na skraju bankructwa próbują w ten sposób nadrabiać straty, licząc na ogromne zainteresowanie turystów i zwrot. Zwykle ta polityka jednak zawodzi - wtedy właśnie słyszymy o upadku kolejnego biura. Każdą, nawet z pozoru bardzo korzystną i obiecującą ofertę, warto zatem przepuścić przez filtr racjonalnych argumentów: porównać ceny z konkurencyjnymi ofertami na podobnym poziomie - to powinno wiele wyjaśnić.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)