eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckiePrawa konsumentów w hotelach

Prawa konsumentów w hotelach

2012-06-22 11:12

Przeczytaj także: Upadek biura podróży a zwrot kosztów


Należy się też zastanowić, kto odpowiada za rzeczy pozostawione w hotelu? Zwłaszcza w czasach gdy zabieramy na wakacje chociażby wartościowe aparaty fotograficzne czy laptopy. Kwestie takie są regulowane w dwojaki sposób, po pierwsze Konwencją Paryską obowiązującą w wielu państwach europejskich, po drugie polskim Kodeksem Cywilnym. Od czego należy zacząć w tym temacie? Regulaminy wiszące w recepcji i zawierające zapisy dotyczące tego, że hotel nie przyjmuje kosztowności na przechowanie lub że jego właściciel nie odpowiada za rzeczy wniesione przez gości na teren obiektu są niezgodne z prawem. Tak długo, jak przedmioty pozostawione w hotelu nie mają za dużej wartości w stosunku do jego standardu. Zgodnie z zapisami Kodeksu Cywilnego, goście mogą liczyć na odszkodowanie za zniszczone lub skradzione rzeczy, które wnieśli do hotelu. I tu istotne jest, że nie dotyczy to tylko przedmiotów pozostawionych w pokoju, ale także tych, które np. są pozostawione na przechowanie w jakimś osobnym pomieszczeniu czy skrytce. Oczywiście mogą to uczynić tylko w przypadku, gdy zaginięcie lub uszkodzenie ich własności nie było wynikiem ich jawnego zaniedbania np. niezamknięcia pokoju, bądź też jeżeli powstaną one na skutek działania siły wyższej. Należy też pamiętać, że odszkodowanie, jakie można uzyskać od hotelu, ma ograniczoną wysokość. A także, że sprawy dotyczące zniszczeń i zaginięcia rzeczy ulegają, z przyczyn oczywistych, przedawnieniu dość szybko – z upływem sześciu miesięcy od momentu, gdy poszkodowany dowiedział się o szkodzie – dlatego niezwłocznie po zauważeniu, że coś jest nie tak, z naszą własnością powinniśmy to zgłosić, najlepiej w formie pisemnej.

Hotel odpowiada nie tylko za przedmioty pozostawione przez gości na jego terenie, ale także, lub przede wszystkim, za bezpieczeństwo samych gości. I tu należy podkreślić, że odpowiada za to sam właściciel obiektu, a nie na osoby trzecie np. firma dbająca o czystość hotelowego basenu czy serwisująca windy lub wentylację. To on powinien dopilnować, by nic na terenie hotelu nie zagrażało bezpieczeństwu gości. Zaznaczyć należy, że tzw. próg bezpieczeństwa może się zmieniać w zależności od rodzaju obiektu, jego położenia, urządzeń technicznych znajdujących się na jego terenie czy też typu gości, których przyjmuje np. większy nacisk jest położony na bezpieczeństwo w miejscach nastawionych na goszczenie rodzin z dziećmi. Poważnie brzmiące sformułowanie: „niewykonanie przez hotel obowiązku zapewnienia bezpieczeństwa” czasami sprowadza się do kwestii błahych, choć zupełnie podstawowych, np. nierzetelnego sprzątania pokoi, które może doprowadzić do silnej reakcji alergicznej u gości dotkniętych alergią. Dlatego też, jeżeli osoba przebywająca w obiekcie w jakimkolwiek stopniu poniesie uszczerbek na zdrowiu, i będzie umiała to udokumentować, wówczas ma prawo domagać się o odszkodowanie.

Na koniec Piotr Woś z serwisu eSKY.pl dodaje: Radziłbym, żeby każda osoba zatrzymująca się w hotelu zaczęła pobyt od zapoznania się z regulaminem danego obiektu. To zajmuje naprawdę chwilę, a w razie jakichkolwiek problemów gość z góry wie, czego się może spodziewać. Wie również, czy hotelarz należy do osób, które już na wstępie starają się zdjąć z siebie odpowiedzialność za gościa i jego własność.

poprzednia  

1 2

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: