Prawa konsumentów w hotelach
2012-06-22 11:12
Hotel © slava296 - Fotolia.com
Przeczytaj także: Upadek biura podróży a zwrot kosztów
- W ciągu ostatniego roku odnotowaliśmy znaczny przyrost rezerwacji hotelowych nie na podróże biznesowe, ale właśnie na wyjazdy wakacyjne. W takiej sytuacji klienci po przybyciu do danego obiektu, nie mogą liczyć na pomoc ze strony rezydenta. I jeżeli coś nie spełnia ich wymagań sami muszą wyjaśnić to z hotelarzem. Jakich argumentów używać? Najlepiej powoływać się na konkretne przepisy, a tych niestety nie ma dużo – wyjaśnia Piotr Woś z Internetowego Centrum Podróży eSKY.pl – Nie ma prawa unijnego, które pomagałoby w takich sytuacjach. Nawet Ustawa o Usługach Turystycznych z 1997 roku w niewielkim stopniu pomaga konsumentom. Chcąc poznać swoje prawa, należy zapoznać się z fragmentami różnych dokumentów m.in. Kodeksu Cywilnego.Jedną z najbardziej dyskusyjnych kwestii jest zawsze temat dowodu osobistego zostawianego na recepcji w celu zameldowania się. Hotelarz ma obowiązek zapewnić meldunek czasowy gościom, którzy przebywają w jego obiekcie powyżej jednej doby – w przypadku krótszego pobytu meldunek nie jest wymagany. By to uczynić potrzebuje zapytać o ich dane osobowe – imię, nazwisko, imiona i nazwiska rodziców, datę i miejsce urodzenia oraz adres miejsca pobytu stałego – a następnie potwierdzić je, sprawdzając dowód osobisty lub inny dokument pozwalający na stwierdzenie tożsamości, i spisując jego numer i serię. Jednak na potwierdzeniu danych powinno się skończyć i hotelarz nie powinien zatrzymywać dokumentów swoich gości dłużej. Próba zatrzymania dokumentów gości jest wykroczeniem i podlega karze ograniczenia wolności do 1 miesiąca albo karze grzywny do 5000 PLN.
fot. slava296 - Fotolia.com
Hotel
Standardy hoteli w Polsce są regulowane przez Ustawę o Usługach Turystycznych z 1997 roku. Na tej podstawie po pierwsze jest określany typ obiektu – hotel, motel, pensjonat itp., po drugie jego kategoria – ta nadawana jest przez władze samorządowe. One też kontrolują, czy dany obiekt zachowuje standardy i czy jego klasa nie ulega zmianie. Zgodnie z wytycznymi Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w każdym polskim obiekcie noclegowym na widocznym miejscu powinny być umieszczone: nazwa i adres przedsiębiorcy świadczącego usługi, tablica określająca rodzaj i kategorię obiektu, informacje o zakresie świadczonych usług wraz z podstawowymi cenami oraz informacje o przystosowaniu obiektu do obsługi osób niepełnosprawnych. A Piotr Woś z serwisu eSKY.pl dodaje: Jeżeli komuś wyjątkowo zależy na tym, by mieć pewność, że hotel w którym się zatrzyma spełnia określone standardy może poprosić o przesłanie dokumentu potwierdzającego zaszeregowanie do określonego rodzaju i kategorii. Jeżeli na miejscu okaże się, że obiekt różni się od założeń, to klient może dochodzić swoich praw. Najczęściej takie sprawy załatwia się w formie reklamacji.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)