Opłaty licencyjne za muzykę w lokalach usługowych
2012-06-15 00:10
Przeczytaj także: Odtwarzanie muzyki w celach komercyjnych - najważniejsze kwestie prawne
Prowadzę pub. W jednej z jego sal znajduje się telewizor, który wyświetla zwykle program informacyjny lub stację muzyczną. Czy w związku z tym ciąży na mnie obowiązek opłacania tantiem na rzecz twórców?
Posiadacze urządzeń służących do odbioru dźwięku lub dźwięku i obrazu (np. telewizora) mogą za ich pomocą odbierać nadawane utwory, choćby urządzenia te były umieszczone w miejscu ogólnie dostępnym, jeżeli nie łączy się to z osiąganiem korzyści majątkowych. Przyjmuje się jednak, że odbiór muzyki z radia lub programu telewizyjnego w lokalu gastronomicznym jest przeznaczony dla klientów lokalu. Zwykle łączy się z osiąganiem korzyści majątkowych przez właściciela lokalu. Umieszczanie odbiornika w takim miejscu ma na celu uprzyjemnienie klientom czasu spędzonego w lokalu i może wpływać na decyzje konsumenckie, a więc i zwiększenie korzyści z prowadzonej działalności (por. pismo Ministra Kultury z dnia 10 września 2002 r., nr DP/WPA.024/355). Skoro więc telewizor znajduje się w sali restauracyjnej i oglądają go również klienci pubu, to udowodnienie, że jego właściciel nie czerpie z tego korzyści finansowych, będzie raczej trudne. W takim przypadku Czytelnik powinien podpisać stosowne umowy licencyjne oraz ponosić omawiane opłaty.
W pomieszczeniach biurowych sklepu pracownicy mają radio, którego słuchają na własny użytek. Do pomieszczeń tych nie wchodzą klienci. Uznałem więc, iż nie może być tu mowy o publicznym odtwarzaniu muzyki i nie ponoszę opłat z tego tytułu. Czy mam rację?
TAK. W opisanym przypadku radio nie znajduje się w sali ekspedycyjnej sklepu, a w jego pomieszczeniach biurowych. Nie jest więc dostępne dla klientów i nie ma na celu uprzyjemnienia im czasu poświęconego na robienie zakupów. Co za tym idzie, nie wpływa na zwiększenie obrotów Czytelnika i nie przysparza mu dodatkowych korzyści finansowych.
Stowarzyszenia reprezentujące twórców
ZAiKS - stowarzyszenie autorów, czyli twórców utworów np. słowno-muzycznych (tekstów i muzyki),
STOART i SAWP - związki reprezentujące artystów wykonawców (wokalistów i instrumentalistów).
ZPAV - organizacja reprezentując interesy producentów Audio-Video.
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 4.02.1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2006 r. nr 90, poz. 631 ze zm.)
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN – wydawca czasopism, Gazety Podatkowej i serwisów internetowych dostarczających specjalistycznej wiedzy z zakresu podatków, rachunkowości, ubezpieczeń i prawa pracy.
oprac. : Marta Stefanowicz - Wasilewska / Gazeta Podatkowa
Przeczytaj także
-
Prawa autorskie a publiczny odbiór programu radiowego
-
Startup a ochrona własności intelektualnej. O czym pamiętać?
-
Sztuczna inteligencja. Czy prawo powstrzyma bunt maszyn?
-
Prawa autorskie w erze sztucznej inteligencji: jakie wyzwania?
-
Czy interfejs podlega ochronie prawnej jako część programu komputerowego?
-
Wykorzystanie ChatuGPT w e-commerce jest zgodne z prawem?
-
Umowa z projektantem a prawa autorskie
-
Prawa autorskie do programu komputerowego: 6 kluczowych kwestii
-
Prawa autorskie: ochrona coraz większa
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)
Najnowsze w dziale Prawo
-
Startup a ochrona własności intelektualnej. O czym pamiętać?
-
Ustawa o odpadach i recyklingu. Co jest odpadem, a co nie jest w świetle prawa?
-
Sygnaliści w firmach - jak stworzyć skuteczny system zgłaszania nieprawidłowości?
-
Dlaczego linie lotnicze odmawiają wypłaty odszkodowania za opóźniony lub odwołany lot?