Zmiany umowy turystycznej
2012-05-19 00:22
Impreza turystyczna © haveseen - Fotolia.com
Przeczytaj także: Co sprawdzić przed zawarciem umowy z biurem podróży?
Warunki umowyKażda umowa o świadczenie usług turystycznych powinna określać m.in. miejsce pobytu lub trasę wycieczki, czas trwania i program imprezy turystycznej, jej cenę oraz sposób zapłaty, a także rodzaj i zakres ubezpieczenia turystów ze wskazaniem ubezpieczyciela. Musi też informować o terminie i sposobie zgłaszania reklamacji związanych z wykonywaniem usług przez organizatora turystyki.
Dla klientów najważniejsze są jednak dwa elementy umowy: cena i program imprezy turystycznej. Jeżeli cena nie zawiera w sobie koniecznych należności, podatków i opłat, to w umowie musi się znaleźć również ich wyszczególnienie. Dodatkowo - jeśli organizator przewiduje możliwość podwyższenia ceny - powinny być wyraźnie sformułowane okoliczności mogące na to wpłynąć, a które przewidziane są także przepisami ustawy o usługach turystycznych (innych przyczyn podwyżek firma turystyczna nie może wprowadzać).
Z kolei program imprezy winien obejmować rodzaj, jakość i terminy oferowanych usług, w tym: rodzaj, charakter i kategorię środka transportu oraz datę, godzinę, miejsce wyjazdu i planowanego powrotu. W jego ramach organizator określa także położenie, rodzaj i kategorię obiektu hotelarskiego zgodnie z przepisami kraju pobytu lub opis wyposażenia obiektów niezaliczanych do rodzajów i kategorii, ilość i rodzaj posiłków, jak również program zwiedzania i inne usługi wliczone w cenę imprezy turystycznej.
Modyfikacje programu
Organizator turystyki, który przed rozpoczęciem imprezy turystycznej jest zmuszony, z przyczyn od niego niezależnych, zmienić istotne warunki umowy z klientem, powinien niezwłocznie powiadomić go o tym. W odpowiedzi klient powinien również niezwłocznie poinformować organizatora, czy przyjmuje proponowaną zmianę umowy, czy odstępuje od umowy. W tym drugim przypadku przedsiębiorca winien natychmiast zwrócić klientowi w całości wpłacone pieniądze i nie może zastrzegać ani wymagać zapłaty kary umownej.
fot. haveseen - Fotolia.com
Impreza turystyczna
Problematyka zmiany programu przedstawia się inaczej już po wyjeździe czy wylocie. Organizator turystyki, który w czasie trwania danej imprezy turystycznej nie wykonuje przewidzianych w umowie usług, stanowiących istotną część programu tej imprezy, jest obowiązany, bez obciążania klienta dodatkowymi kosztami, wykonać w ramach tej imprezy odpowiednie świadczenia zastępcze. Jeżeli jakość świadczenia zastępczego jest niższa od jakości usługi określonej w programie imprezy turystycznej, klient może żądać odpowiedniego obniżenia ceny imprezy. W przypadku jednak gdy wykonanie świadczeń zastępczych jest niemożliwe albo klient z uzasadnionych powodów nie wyraził na nie zgody i odstąpił od umowy, organizator turystyki jest obowiązany, bez obciążania klienta dodatkowymi kosztami z tego tytułu, zapewnić uczestnikowi powrót. Klient może też żądać naprawienia szkody wynikłej z niewykonania umowy.
oprac. : Tomasz Konieczny / Gazeta Podatkowa
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)