Zimą więcej obowiązków dla pracodawcy
2012-01-29 00:17
Przeczytaj także: Obowiązki pracodawcy: od 1 listopada napoje i posiłki dla pracowników
Prace przy usuwaniu śniegu z dachu są pracami na wysokości. Zasady stosowania sprzętu pomocniczego przy wykonywaniu takiej pracy określa rozporządzenie Ministra Gospodarki w sprawie minimalnych wymagań dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy w zakresie użytkowania maszyn przez pracowników podczas pracy (Dz. U. z 2002 r. nr 191, poz. 1596 ze zm.). Przepisy wskazanego aktu wykonawczego ustalają sposób postępowania przy pracach na wysokości, między innymi z użyciem drabin i rusztowań.
Tymczasowo praca na wysokości może być wykonywana tylko wtedy, gdy warunki pogodowe nie zagrażają bezpieczeństwu i zdrowiu pracowników. Powinni być oni zaopatrzeni w odzież chroniącą przed zimnem i wiatrem oraz w środki ochrony i sprzęt zabezpieczający przed upadkiem z wysokości. W przypadku płaskiego dachu w ramach zabezpieczenia stosuje się podzespół kotwiczący, podzespół łączący i uprząż. Jeśli praca ma być wykonywana na stromym dachu, używa się podzespołu kotwiczącego, linki do nadawania pozycji podczas pracy i uprzęży.
Pracodawca organizujący odśnieżanie dachu musi wyznaczyć wokół budynku, na dachu którego wykonywane są prace, strefę niebezpieczną. Jest to obszar w obrębie którego może dojść do upadku z dachu narzędzi, śniegu czy lodu. Strefę tę należy odgrodzić od reszty terenu. Nie można też prac na dachu powierzyć pracownikowi nieposiadającemu aktualnego badania profilaktycznego stwierdzającego brak przeciwwskazań do pracy na wysokości oraz odpowiedniego przeszkolenia bhp w tym zakresie.
Dlatego pracodawcy w większości nie decydują się na samodzielne lub przy pomocy pracowników usunięcie zalegającego śniegu i lodu na dachach. Znacznie bezpieczniejsze w kontekście ponoszenia odpowiedzialności za bezpieczeństwo tych prac, choć kosztowniejsze, jest zlecenie odśnieżania specjalistycznej firmie zewnętrznej.
fot. mat. prasowe
Temperatura wymagana w pomieszczeniach pracy
Temperatura wymagana w zamkniętych pomieszczeniach pracy
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 26.06.1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 r. nr 21, poz. 94 ze zm.)
- Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26.09.1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. z 2003 r. nr 169 poz. 1650 ze zm.)
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28.05.1996 r. w sprawie profilaktycznych posiłków i napojów (Dz. U. nr 60, poz. 279)
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN – wydawca czasopism, Gazety Podatkowej i serwisów internetowych dostarczających specjalistycznej wiedzy z zakresu podatków, rachunkowości, ubezpieczeń i prawa pracy.
![Jedzenie do pracy jest kosztem uzyskania przychodu spółki [© glisic_albina - Fotolia.com] Jedzenie do pracy jest kosztem uzyskania przychodu spółki](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/napoje/Jedzenie-do-pracy-jest-kosztem-uzyskania-przychodu-spolki-181821-150x100crop.jpg)
1 2
oprac. : Agata Barczewska / Gazeta Podatkowa
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)