Wpisy z gminnych ewidencji działalności przeniesione do CEIDG
2012-01-19 13:21
Przeczytaj także: Rejestracja firmy w CEIDG
Zmiana organu rejestrowegoProces przenoszenia wpisów przedsiębiorców do CEIDG trwał od 1 lipca 2011 r., tj. od momentu powstania Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. CEIDG zastąpiła dotychczas działające, najpierw na podstawie przepisów Prawa działalności gospodarczej, a później na podstawie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, gminne ewidencje działalności gospodarczej. Powyższe oznacza, iż obecnie organem ewidencyjnym dla jednoosobowego przedsiębiorcy nie jest już gmina właściwa ze względu na miejsce jego zamieszkania, a minister gospodarki.
Od 1 lipca do 31 grudnia 2011 r. mieliśmy do czynienia z okresem przejściowym i jednoczesnym działaniem dotychczasowych gminnych ewidencji oraz Centralnej Ewidencji. Ten stan był niekorzystny dla przedsiębiorców już działających na rynku i wpisanych do gminnych ewidencji. Mieli oni bowiem problem z ustaleniem, gdzie powinni dokonywać np. zgłoszenia zmian w zakresie posiadanego wpisu: w gminie czy już bezpośrednio w CEIDG. W sumie w tym okresie Centralna Ewidencja obsługiwała tylko "nowych przedsiębiorców", tzn. dokonujących pierwszej rejestracji. W tym czasie gminy dokonywały stopniowej migracji wpisów, więc w praktyce w przypadku przedsiębiorców nieprzeniesionych jeszcze do CEIDG zmiany (np. zgłoszenie zawieszenia działalności gospodarczej) były dokonywane w zakresie dotychczasowego wpisu.
Szybkość przenoszenia wpisów przedsiębiorców zależała od możliwości technicznych danej gminy. Część z nich uporała się z tym dość szybko i zakończyła migrację już w listopadzie ubiegłego roku.
Jak sprawdzić swój wpis w CEIDG?
Przedsiębiorca, który dotychczas prowadził działalność na podstawie wpisu do gminnej ewidencji działalności gospodarczej, powinien sprawdzić, czy został poprawnie przeniesiony do CEIDG. W tym celu, na stronie internetowej systemu www.ceidg.gov.pl, w wyszukiwarce przedsiębiorców należy wpisać swoje dane, np. NIP, REGON lub nazwę firmy. Jeżeli przedsiębiorca nie odnajdzie swojego wpisu w CEIDG, powinien udać się do urzędu gminy, w którym pierwotnie firma była zarejestrowana, w celu aktualizacji danych. Wpis mógł bowiem nie zostać przeniesiony z powodu braków formalnych. Do zmigrowania wpisów niezbędne są takie dane, jak nr PESEL, NIP, REGON przedsiębiorcy oraz PKD 2007. Również jeżeli wpis został już opublikowany w CEIDG, ale jest niepełny lub zawiera jakieś braki, przedsiębiorca ma prawo go poprawić. Może tego dokonać w dowolnie wybranym urzędzie gminy bądź on-line, wykorzystując do tego system CEIDG.
Obecnie w systemie CEIDG trwa weryfikacja ostatnio zmigrowanych wpisów, dlatego system w najbliższym czasie może nie działać jeszcze sprawnie. Może również okazać się, iż nie wszystkie gminy wywiązały się z ciążącego na nich obowiązku przeniesienia wpisów w terminie. W związku z czym mogą pojawić się pewne opóźnienia w publikowaniu wpisów na stronie systemu CEIDG.
Trzeba też pamiętać, iż przedsiębiorca przeniesiony do Centralnej Ewidencji nie otrzyma żadnego zaświadczenia o swoim wpisie. Obecnie potwierdzenie wpisu danej osoby fizycznej do CEIDG ma postać elektroniczną (przedsiębiorcę można wyszukać w systemie CEIDG, na stronie internetowej ewidencji) lub może przybrać formę wydruku z tej strony.
oprac. : Marta Stefanowicz - Wasilewska / Gazeta Podatkowa
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)