Zakupy w Internecie rób bezpiecznie
2011-12-11 00:20
Przeczytaj także: Jak bezpiecznie kupić bilety online?
W poszukiwaniu gwiazdkowych inspiracji warto odwiedzić nie tylko rodzime e-sklepy, ale także zajrzeć do tych niemieckich, brytyjskich czy włoskich. Główne argumenty za korzystaniem z zagranicznych zakupów online to niższe ceny i większy wybór, np. sprzętu elektronicznego markowych kosmetyków czy odzieży, w porównaniu do krajowej oferty.
Świąteczne e-zakupy za granicą
Jak wynika z raportu „Online Cross-Border Mystery Shopping”, opracowanego przez Sieć Europejskich Centrów Konsumenckich (ECC-Net), 94 proc. kupujących w zagranicznych e-sklepach z UE otrzymało zamówione produkty, a 99 proc. z nich nie miało wad i było zgodnych z zamówieniem. Mimo to, rocznie tylko około 2 proc. Polaków dokonuje zakupów w sklepach internetowych z innych krajów UE (dane Komisji Europejskiej).
Dziś już możemy powiedzieć, że zakupy przez Internet w innych krajach UE są co najmniej tak samo bezpieczne jak krajowe. Dowodzą tego aktualne badania. Wciąż jednak barierą są stereotypy zakorzenione w świadomości konsumentów, które nie odzwierciedlają rzeczywistości – mówi Piotr Stańczak, Dyrektor Europejskiego Centrum Konsumenckiego w Polsce.
Dlaczego warto kupować od sprzedawców z UE?
Najbardziej korzystne dla polskiego konsumenta jest kupowanie w sklepach internetowych zarejestrowanych w krajach należących do Jednolitego Rynku Europejskiego. Oto kilka powodów:
- parasol ochrony, który tworzy prawo UE (umożliwia m.in. odstąpienie od umowy oraz daje prawo do reklamacji towaru w ciągu 2 lat)
- brak cła i formalności z tym związanych
- darmowe wsparcie prawne w razie problemów (Europejskie Centra Konsumenckie w całej UE udzielają bezpłatnie pomocy i pomagają w dochodzeniu roszczeń konsumentom, którzy napotkali na problemy z europejskimi sprzedawcami).
Najbardziej popularną formą płatności za zagraniczne zakupy internetowe jest karta kredytowa oraz systemy płatności online typu PayPal, PayU, Dotpay itp.
- karta kredytowa: stanowi bezpieczną formę płatności ze względu na możliwość zgłoszenia się do banku, który w imieniu klienta wystąpi do organizacji wydającej kartę (np. Visa, MasterCard) o wszczęcie procedury obciążenia zwrotnego (tzw. charge back) w sytuacji, gdy sprzedawca nie wywiąże się z umowy.
- systemy płatności online – firmy depozytowe: polegają one na powiązaniu karty kredytowej lub rachunku bankowego z kontem w danym systemie. Oferują zabezpieczenie podobne do charge back. Jeśli zapłata za internetowe zakupy była dokonana za pośrednictwem firmy depozytowej, klient może zwrócić się z wnioskiem o zwrot wpłaconej kwoty, jeśli zamówiony produkt do niego nie dotrze.
- przelew ekspresowy za granicę (za pośrednictwem np. Western Union, MoneyGram) lub przelew na prywatne konto osoby, podającej się za przedsiębiorcę: NIE NALEŻY płacić osobom obcym (np. sprzedawcy z Internetu) korzystając z tych form płatności, bo są to sposoby wykorzystywane przez oszustów do wyłudzania pieniędzy. Firma świadcząca usługi zagranicznego przelewu ekspresowego nie bierze na siebie odpowiedzialności za wiarygodność odbiorcy przekazu pieniężnego. Jeśli ten okaże się naciągaczem, bardzo trudno będzie odzyskać pieniądze. Ostrożnie należy podchodzić także do wpłat na prywatne konta sprzedawców jeśli sklep internetowy ma siedzibę w Wielkiej Brytanii, a sprzedawca prosi o wpłatę na prywatne konto w nigeryjskim banku, to z transakcji należy się natychmiast wycofać.
oprac. : Kamila Urbańska / eGospodarka.pl