Euro 2012 a prawa konsumentów cz. II
2011-12-06 13:21
Przeczytaj także: Euro 2012 a prawa konsumentów
Zakupy produktów w sieci - zwroty
Na rezygnację z produktu kupionego przez Internet, który po prostu ci się nie podoba masz: 10 dni, jeżeli kupujesz od polskiego sprzedawcy, 14 dni – od ukraińskiego. Odsyłasz produkt wraz z informacją o tym, że odstępujesz od umowy kupna-sprzedaży. Najlepiej zrobić to listem poleconym za zwrotnym poleceniem odbioru lub za pośrednictwem kuriera.
Czas na zrezygnowanie z zakupów może być dłuższy. Dotyczy to sytuacji, w których sklep nie potwierdził wymaganych przez prawo danych (np. brak adresu, ostatecznej ceny). Wtedy na rezygnację z kontraktu masz trzy miesiące (Polska), 90 dni (Ukraina).
Pamiętaj! Zrezygnować z zakupów w Internecie możesz tylko wtedy, gdy kupujesz od przedsiębiorcy. Jeżeli korzystasz z oferty innego konsumenta – to on decyduje, czy przyjmie zwrot. W sytuacji, gdy dostaniesz rzecz bezwartościową, której nie zamawiałeś – powinieneś sprawę zgłosić na policję, ponieważ najprawdopodobniej możesz mieć do czynienia z oszustem.
Płatność
W poprzednim odcinku porad pisaliśmy o tym, że nie w każdym stacjonarnym sklepie można płacić kartą ze względu na koszty, które ponoszą sprzedawcy. Podobnie dzieje się z zakupami w sieci na Ukrainie – sprzedawcy rzadko oferują płatności przelewem. Może się okazać, że jedyną formą płatności będzie opcja przy dostawie. Wynika to z tego, że kupując sprzęt w zwykłym sklepie na Ukrainie trzeba podpisać kartę gwarancyjną lub inny dowód zakupu (np. paragon) przy odbiorze. W przypadku e-zakupów taką możliwość zapewnia opcja z płatnością przy dostawie. Polscy e-sprzedawcy proponują płatność przy obiorze jako jedną z metod zapłaty za towar – obok przelewu, karty kredytowej. Zanim wybierzesz, sprawdź koszty manipulacyjne zagranicznego przelewu, kurs waluty po jakim przelicza bank wartość zamówienia, upewnij się po jakim czasie pieniądze trafią na jego konto.
Bilety na mecz w sieci
Jednocześnie przestrzegamy przed zakupem biletów na aukcjach internetowych, które są oferowane jako bezpłatny dodatek np. do kapelusza, breloczka, szalika lub gratis, pod warunkiem, że konsument poniesie wysokie koszty wysyłki. Każdy kibic powinien pamiętać o tym, że zgodnie z polskim prawem odsprzedaż biletów z zyskiem jest wykroczeniem, za które grozi kara grzywny. Bilet odsprzedać można na specjalnej platformie organizatora rozgrywek.
Gdzie po pomoc?
W przypadku problemów związanych z odrzuceniem reklamacji przez lokalnego sprzedawcę, kłopotów ze znajomością polskiego czy ukraińskiego prawa konsumenckiego, możesz liczyć na pomoc:
W Polsce: rzeczników konsumentów, organizacji konsumenckich, możesz także zadzwonić pod bezpłatny numer infolinii konsumenckiej, pod którym udzielane są bezpłatne porady prawne 800 007 707 (infolinia dostępna z telefonów stacjonarnych oraz komórkowych z terytorium Polski, od poniedziałku do piątku od godziny 9:00 do 17:00). W czasie rozgrywek piłkarskich obsługa zapewniona będzie także w języku angielskim. Porad udziela także Europejskie Centrum Konsumenckie.
Na Ukrainie: Ukraińskiej Federacji Wszystkich Konsumentów Pulse (pracownicy posługują się także językiem angielskim), regionalnych urzędów konsumenckich.
UOKiK oraz Ukraińska Federacja Wszystkich Konsumentów Pulse aż do pierwszego meczu będą przypominać o prawach kibiców-konsumentów. O tym, jak reklamować usługi nierzetelnego przewodnika, na co uważać wypożyczając samochód, korzystając z taksówek – opowiemy już wkrótce.
1 2
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl