Przepisy prawne: najważniejsze zmiany XI 2011
2011-12-01 12:25
Niniejsza publikacja stanowi podsumowanie najważniejszych zmian w polskich przepisach prawnych, które weszły w życie w listopadzie 2011 r. oraz ostatnio opublikowanego orzecznictwa Sądu Najwyższego.
Przeczytaj także: Eksmisja dłużnika z lokalu skuteczniejsza?
DZIAŁALNOŚĆ POŻYTKU PUBLICZNEGOW dniu 3 listopada 2011 r. weszła w życie nowelizacja ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2011 r. Nr 209, poz. 1244), którą:
- wskazano, że działalnością odpłatną organizacji pożytku publicznego jest działalność prowadzona przez organizacje pozarządowe i podmioty wskazane w ustawie w sferze zadań publicznych, za którą pobierają one wynagrodzenie oraz sprzedaż towarów i usług wytworzonych lub świadczonych przez osoby bezpośrednio korzystające z działalności pożytku publicznego;
- doprecyzowano przepisy dotyczące zlecania obsługi otwartych konkursów ofert organizacjom pozarządowym oraz podmiotom wymienionym w ustawie;
- wprowadzono przypadki, w których możliwe będzie odstąpienie od wymogu uczestnictwa przedstawicieli organizacji pozarządowych w komisjach konkursowych;
- doprecyzowano przepisy dotyczące obowiązku sprawozdawczego organizacji pożytku publicznego;
- wyraźnie powiązano obowiązek sprawozdawczy organizacji z ich uwzględnieniem w wykazie organizacji pożytku publicznego i tym samym uprawnieniem do otrzymania 1% podatku dochodowego od osób fizycznych.
W dniu 7 listopada 2011 r. weszła w życie większość przepisów ustawy z dnia 1 kwietnia 2011 r. - Prawo probiercze (Dz. U. z 2011 r. Nr 92, poz. 529), którą:
- określono m.in. zasady i warunki wprowadzania do obrotu wyrobów z metali szlachetnych oraz obrotu nimi na terytorium Polski, sposoby ich badania i oznaczania, a także organizację administracji probierczej;
- określono obowiązujące próby dla wyrobów z metali szlachetnych;
- wskazano, że organ administracji probierczej na podstawie przeprowadzonych badań określa zawartość metalu szlachetnego w wyrobie oraz stwierdza, w drodze decyzji administracyjnej, czy odpowiada on obowiązującej próbie.
W dniu 16 listopada 2011 r. weszła w życie nowelizacja ustawy o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego oraz ustawy – Kodeks postępowania cywilnego (Dz. U. z 2011 r. Nr 224, poz. 1342), którą:
- wprowadzono istotne zmiany w zakresie egzekwowania orzeczonego wyrokiem sądowym obowiązku opróżnienia lokalu służącego zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych przez dłużnika, czyli tzw. eksmisji;
- doprecyzowano, że okres, przez który komornik wstrzyma się z usunięciem dłużnika, nie może być dłuższy niż 6 miesięcy, po upływie tego terminu komornik usunie dłużnika do noclegowni, schroniska lub innej placówki zapewniającej miejsca noclegowe wskazanej przez gminę;
- wprowadzono ustawową definicję „tymczasowego pomieszczenia”;
- określono obowiązki gminy w zakresie tworzenia zasobu tymczasowych pomieszczeń przeznaczonych na wynajem oraz postanowienia dotyczące czasu trwania umowy najmu tymczasowego.
W dniu 20 maja 2011 r. Sąd Najwyższy podjął uchwałę, w której stwierdził, że art. 481 § 1 Kodeksu cywilnego nie ma zastosowania do świadczeń pieniężnych zasądzonych prawomocnym orzeczeniem o kosztach procesu (sygn. akt III CZP 16/11). Oznacza to, że w razie opóźnienia dłużnika z zapłatą kosztów procesu zasądzonych w prawomocnym orzeczeniu, nie można dochodzić w odrębnym postępowaniu odsetek ustawowych od tych kosztów.
Zdaniem Sądu Najwyższego, regulacja w zakresie wysokości kosztów procesu jest autonomiczna, pełna i wyczerpująca. Jeżeli ustawodawca przewidywałby możliwość dochodzenia odsetek od zasądzonych kosztów procesu, wprowadziłby w tym celu odpowiednią regulację. Sąd Najwyższy dodał przy tym, że nawet racje ekonomiczne (korzystanie z cudzego kapitału) nie uzasadniają dopuszczalności liczenia odsetek od kosztów procesu.
Przeczytaj także:
Najem instytucjonalny lepszy niż okazjonalny?