Pełnomocnik przedsiębiorcy wpisanego do CEIDG
2011-12-02 12:43
Przeczytaj także: Ustanowienie pełnomocnika przez internet
Rejestr nie dla wszystkich przedsiębiorcówPlanowo do końca tego roku ma zakończyć się proces przenoszenia przedsiębiorców dotychczas wpisanych do gminnych ewidencji działalności gospodarczej, do powstałej w lipcu tego roku Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.
Początek roku 2012 przyniesie kolejne zmiany w działalności tego systemu, które wprowadza nowelizacja ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Swoje działanie rozpocznie bowiem rejestr pełnomocnictw. Będzie on częścią składową systemu CEIDG. Dostępny więc będzie dla przedsiębiorców podlegających wpisowi do tego systemu, tj. dla osób fizycznych prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą bądź w formie spółek cywilnych. W związku z tym, iż CEIDG jest jawna i dostępna dla każdego, również rejestr pełnomocnictw będzie w pełni jawny. Dane pełnomocnika upoważnionego do prowadzenia spraw przedsiębiorcy, wraz ze wskazaniem zakresu spraw, które obejmuje dane pełnomocnictwo, będą udostępniane poprzez stronę CEIDG: www.ceidg.gov.pl.
Jak i gdzie wpisać pełnomocnika?
O podaniu danych pełnomocnika w systemie CEIDG będzie decydował sam przedsiębiorca, wypełniając w tym celu rubrykę 30 formularza CEIDG-1. W rubryce tej będzie musiał określić czy pełnomocnik jest osobą prawną, podać ewentualnie nazwę firmy pełnomocnika, jego imię i nazwisko, PESEL lub numer KRS, datę urodzenia, NIP oraz posiadane przez niego obywatelstwa. W celu wykazania większej ilości pełnomocników będzie mógł wykorzystać formularz CEIDG - PN.
Do CEIDG przedsiębiorca będzie mógł wpisać tylko ważnie ustanowionych pełnomocników na podstawie przepisów Kodeksu cywilnego bądź zgodnie z regulacjami Kodeksu postępowania administracyjnego. Co istotne, wpisanie danych pełnomocnika do CEIDG nie będzie równoznaczne z jego ustanowieniem, niezbędne będzie więc wcześniejsze sporządzenie pełnomocnictwa, np. ogólnego bądź rodzajowego.
Pełnomocnictwo i opłaty skarbowe
Obecnie kwestia potwierdzenia udzielonego pełnomocnictwa oraz regulacje dotyczące opłat skarbowych za złożenie dokumentu pełnomocnictwa są bardzo kłopotliwe dla wielu przedsiębiorców. Przykładowo, jeżeli przedsiębiorca upoważnił jednego ze swoich pracowników do występowania w sprawach przed urzędami administracji publicznej, to za każdym razem jego pełnomocnik musiał uiszczać opłatę skarbową od złożonego w danej sprawie pełnomocnictwa. Uiszczanie każdorazowo opłaty skarbowej jest bowiem obecnie koniecznością. Opłacie tej podlega każdorazowe złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa. Stawka tej opłaty wynosi 17 zł - od każdego stosunku pełnomocnictwa - niezależnie od tego, czy złożono oryginał, czy kopię (odpis, wypis) tego dokumentu. Oznacza to, że uregulowanie opłaty skarbowej obecnie wiąże się z samą czynnością złożenia pełnomocnictwa przez osobę legitymującą się możliwością dokonywania określonych czynności w danej sprawie.
Na mocy obecnie obowiązujących przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego pełnomocnik dołącza do akt sprawy oryginał lub urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa. W momencie rozpoczęcia funkcjonowania rejestru pełnomocnictw, przedsiębiorca będzie mógł wpisać dane ustanowionego wcześniej pełnomocnika wraz z określeniem rodzajów spraw, do których został umocowany. Załatwiając konkretną sprawę pełnomocnik będzie mógł powołać się na rejestr pełnomocnictw, w którym figuruje i nie będzie musiał w celu reprezentowania przedsiębiorcy posługiwać się i dołączać do akt sprawy stosownych dokumentów. Co więcej, w momencie powoływania się na to pełnomocnictwo nie będzie musiał opłacać każdorazowo opłaty skarbowej.
Regulacje dotyczące rejestru pełnomocnictw i pełnomocników działających na podstawie wpisu do CEIDG nie będą miały zastosowania w sprawach prowadzonych na podstawie Ordynacji podatkowej oraz ustawy o kontroli skarbowej.
oprac. : Marta Stefanowicz - Wasilewska / Gazeta Podatkowa