Opóźniony lot a prawa pasażerów
2011-11-21 09:55
Lot samolotem jest jedną z form podróży na wymarzone i długo oczekiwane wakacje. Zdarzają się jednak sytuacje, w których musimy poczekać na wypoczynek dłużej niż nam się wydawało w momencie zakupu biletu lotniczego, ponieważ lot jest opóźniony.
Przeczytaj także: Unijne prawa pasażerów lotniczych wymagają zmian
Prawa pasażerówJeżeli lot jest opóźniony, pasażer ma prawo do bezpłatnych posiłków i napojów w ilościach, które są adekwatne do czasu oczekiwania. Ponadto przepisy umożliwiają przeprowadzenie dwóch rozmów telefonicznych, nadania dwóch dalekopisów, dwóch przesyłek faksowych lub e-mailowych.
W przypadku, gdy podróż samolotem jest opóźniona co najmniej 5 godzin, pasażer ma prawo do zwrotu kosztów biletów lub lotu powrotnego do pierwszego miejsca odlotu.
W sytuacji w której opóźnienie wynosi co najmniej jeden dzień, wówczas przewoźnik jest zobowiązany do zapewnienia pasażerowi bezpłatnego zakwaterowania w hotelu i darmowego transportu między lotniskiem a hotelem.
Podejmując decyzję o zakupie biletu lotniczego niewątpliwie zwracamy uwagę na godzinę przylotu, która ze względu na opóźnienie może ulec zmianie. Dotarcie do miejsca docelowego co najmniej 3 godziny po pierwotnie przewidzianej przez przewoźnika godzinie przylotu, daje pasażerowi prawo do uzyskania odszkodowania na podstawie art. 7 rozporządzenia WE 261/2004 w oparciu o wyrok z dnia 19 listopada 2009 roku Trybunału Sprawiedliwości UE w sprawach połączonych C-402/07 i C-432/07.
Warto w tym kontekście zwrócić uwagę na sytuację gdy przewoźnik lotniczy jest w stanie dowieść, że odwołanie lub duże opóźnienie lotu jest wynikiem nadzwyczajnych okoliczności, których nie można było uniknąć, mimo podjęcia wszelkich racjonalnych środków np. wybuch wulkanu, wówczas pasażer nie może domagać się rzeczonego odszkodowania.
Bez względu na powyższe, pasażerowie opóźnionych lotów mogą dochodzić swoich roszczeń przed sądem powszechnym.
Urząd Lotnictwa Cywilnego
Linie lotnicze nie zawsze respektują prawa pasażerów opóźnionych lotów. Po wyczerpaniu procedury reklamacyjnej u przewoźnika, istnieje możliwość skorzystania z pomocy Komisji Ochrony Praw Pasażerów działającej przy Urzędzie Lotnictwa Cywilnego w dochodzeniu swoich praw. Skargę na naruszenie przez przewoźnika lotniczego postanowień rozporządzenia nr 261/2004/WE należy wnieść do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego, który kończąc postępowanie w danej sprawie wydaje decyzję administracyjną.
Przeczytaj także:
20 lat ochrony praw pasażerów lotniczych
![20 lat ochrony praw pasażerów lotniczych [© Freepik] 20 lat ochrony praw pasażerów lotniczych](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/prawa-pasazera-linii-lotniczych/20-lat-ochrony-praw-pasazerow-lotniczych-262470-150x100crop.jpg)
oprac. : Kancelaria Prawna Skarbiec
Więcej na ten temat:
podróż samolotem, prawa pasażerów, opóźniony lot, prawa pasażera linii lotniczych