Różne formy rejestracji czasu pracy
2011-11-15 13:48
Przeczytaj także: Ewidencja czasu pracy obowiązkowa
Pytanie: W naszej Spółce zamierzamy wprowadzić elektroniczna rejestrację czasu pracy. Systemem tym chcemy objąć tylko pracowników produkcyjno-magazynowych. Pracownicy administracyjni dalej podpisywać będą tylko listy które są wyłożone w ustalonym miejscu. Czy wolno nam zastosować taka formę tylko jednej grupie pracowników. Czy w ten sposób nie naruszymy ustawy o nierównym traktowaniu w zatrudnieniu?Odpowiedź: Może stosować elektroniczną rejestrację czasu pracy tylko w odniesieniu do jednej grupy pracowników.
O sposobie potwierdzania przez pracowników przyjścia i obecności w pracy decyduje samodzielnie pracodawca. Jedynie pracodawca zobowiązany do wydania regulaminu pracy lub objęty układem zbiorowym pracy, zasady potwierdzania przez pracowników przyjścia i obecności w pracy ustala w porozumieniu z działającymi w zakładzie pracy organizacjami związków zawodowych.
Przepisy prawa pracy nie określają w jakiej formie ma być rejestrowany czas pracy pracowników. Zwyczajowo pracodawcy prowadzą w tym celu papierowe listy obecności. Nie ma jednak przeszkód aby na ich miejsce wprowadzone zostały elektroniczne systemy rejestracji czasu pracy. Dopuszczalne jest również aby elektronicznym systemem rejestracji czasu pracy objęte zostały jedynie poszczególne grupy zatrudnionych w zakładzie pracy pracowników. Nie ma bowiem prawnych przeciwwskazań aby w zakładzie pracy czas pracy pracowników rejestrowany był za pomocom różnych systemów czy form. Czas pracy np. pracowników produkcyjno-magazynowych może być więc rejestrowany za pomocą elektronicznej ewidencji czasu pracy a czas pracy pracowników administracji w formie papierowej.
Takie działanie pracodawcy nie stanowi dyskryminacji którejkolwiek ze wskazanych grup pracowników. Bez względy na formę, w jakiej pracodawca rejestruje czas pracy, dokument taki powinien stanowić informację o godzinie rozpoczynania przez pracowników pracy i jej kończenia łącznie z ewentualnymi spóźnieniami pracowników do pracy i wcześniejszym wyjściu z pracy. Ponadto pamiętać należy, iż również w przypadku prowadzenia papierowej rejestracji czasu pracy pracodawca powinien ewidencjonować prywatne wyjścia pracowników z pracy, które w przypadku rejestracji elektronicznej ewidencjonowane będą poprzez odbicie karty przy wyjściu i wejściu do zakładu pracy. Wprowadzając różne formy rejestracji czasu pracy pracodawca nie różnicuje zatem warunków w zatrudnieniu pracowników.
Podstawa prawna:
- art. 104 1 § 1, art. 149 kp.
www.KadryOnline.pl - Serwis specjalistów ds. personalnych. Praktyczne wskazówki dotyczące prawa pracy, najświeższe interpretacje przepisów, informacje o zmianach prawnych, bezpłatne biuletyny e-mailowe.
oprac. : KadryOnline