Kontrola w małym przedsiębiorstwie
2011-09-06 13:41
Przeczytaj także: Czas trwania kontroli w firmie ograniczony?
Kontrola może być przeprowadzona nie tylko w siedzibie firmy, ale również w innych miejscach prowadzenia działalności, np. w oddziale firmy, który mieści się w innej miejscowości. Inspektorzy ZUS mogą prowadzić kontrolę nawet w miejscu prowadzenia działalności przez osoby trzecie, które wykonują dla firmy pewne czynności na podstawie zawartych z nimi umów. Mogą więc skontrolować biura rachunkowe, które prowadzą sprawy związane z ubezpieczeniami społecznymi i posiadają dokumenty firmy związane z zakresem prowadzonej w niej kontroli.
Zanim kontroler przystąpi do wykonywania swoich czynności, powinien okazać przedsiębiorcy następujące dokumenty: legitymację służbową, upoważnienie do kontroli oraz zawiadomienie o wszczęciu postępowania kontrolnego. Jeżeli nie przedstawi chociaż jednego z tych dokumentów albo przedsiębiorca poweźmie jakiekolwiek wątpliwości co do autentyczności kontrolera, to wówczas ma prawo zadzwonić do organu, który go wysłał i zapytać, czy tej osobie przyznano uprawnienia do przeprowadzenia kontroli.
Upoważnienie do kontroli powinno zawierać co najmniej następujące dane:
- oznaczenie organu, który upoważnił inspektora do przeprowadzenia kontroli, podstawę prawną przeprowadzenia kontroli;
- datę i miejsce wystawienia;
- imię, nazwisko, numer legitymacji służbowej kontrolera;
- nazwę lub imię, nazwisko, adres (albo siedzibę) przedsiębiorcy objętego kontrolą;
- określenie zakresu przedmiotowego kontroli;
- wskazanie daty rozpoczęcia i przewidywanego zakończenia kontroli. Określenie przewidywanego terminu zakończenia kontroli oznacza, że kontrola nie może trwać dłużej niż do dnia, który został wskazany w upoważnieniu. Może natomiast zakończyć się wcześniej. Gdyby zaś miała zakończyć się później – już po dacie wskazanej w upoważnieniu – wówczas potrzebne jest wystawienie nowego upoważnienia;
- pouczenie o prawach i obowiązkach kontrolowanego przedsiębiorcy;
- podpis osoby udzielającej upoważnienia z podaniem zajmowanego stanowiska i funkcji. Przedsiębiorca ma prawo domagać się, aby inspektor podał mu funkcję, nazwisko i imię, adres lub telefon osoby, która wystawiła upoważnienie, aby mógł sprawdzić, czy upoważnienie jest autentyczne;
- termin ważności upoważnienia.
Zakres kontroli prowadzonej w firmie nie może wykraczać poza zakres wskazany na upoważnieniu. Inspektor nie może samodzielnie poszerzyć zakresu kontroli. Każda taka zmiana łączy się z koniecznością zmiany upoważnienia do przeprowadzenia kontroli. Jeżeli przedsiębiorca zauważy, że inspektor kontroluje inne aspekty działalności firmy niż wskazane w upoważnieniu, powinien zwrócić mu uwagę, a jeśli to nie odniesie skutku – napisać na niego skargę do organu kontroli.
Kontrola na legitymację dopuszczalna tylko w niektórych sytuacjach
W wyniku nowelizacji w istotny sposób została ograniczona możliwość podejmowania czynności kontrolnych jedynie na podstawie legitymacji służbowej. Przeprowadzenie czynności kontrolnych po okazaniu legitymacji służbowej będzie mogło dotyczyć jedynie następujących przypadków:
- gdy czynności kontrolne są niezbędne do przeciwdziałania popełnieniu przestępstwa lub wykroczenia, przeciwdziałania popełnieniu przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego, lub zabezpieczenia dowodów jego popełnienia,
- gdy przeprowadzenie kontroli jest uzasadnione bezpośrednim zagrożeniem życia, zdrowia lub środowiska naturalnego.
Czas trwania kontroli
Czas prowadzenia kontroli w jednym roku kalendarzowym, w zależności od wielkości firmy nie może przekraczać:
- u mikroprzedsiębiorców – 12 dni roboczych,
- u małych przedsiębiorców – 18 dni roboczych,
- u średnich przedsiębiorców – 24 dni roboczych,
- u pozostałych przedsiębiorców – 48 dni roboczych.
oprac. : Difin S.A.