Zakupy przez Internet a odstąpienie od umowy
2011-08-08 11:28
Przeczytaj także: Zakup towaru od zagranicznego przedsiębiorcy
Ponad 55 proc. zgłoszeń, jakie trafiają do sieci Europejskich Centrów Konsumenckich w całej Europie, ma związek z zakupami w Internecie. Wiele osób korzysta ze swojego prawa do odstąpienia od umowy zawartej na odległość (przez Internet, katalog firmy wysyłkowej, telezakupy). Taką możliwość gwarantują przepisy unijne – przysłowiowemu Panu Kowalskiemu przysługuje co najmniej 7 dni roboczych w UE (w Polsce – 10 dni kalendarzowych) na odstąpienie od umowy bez podania przyczyny i zapłaty odstępnego. Termin liczony jest od dnia dostarczenia produktu (sprzedaż towarów) lub od daty zawarcia umowy (sprzedaż usług).Spora grupa konsumentów ma mylne przekonanie o tym, że zrezygnować można zawsze. Są bowiem wyjątki - wśród nich bilety lotnicze, bilety na koncert, mecz czy do teatru, rezerwacje w hotelach, wycieczki turystyczne. Należą one do umów świadczenia, w ściśle oznaczonym okresie, usług w zakresie zakwaterowania, transportu, rozrywek, gastronomii.
Rezygnacja z rezerwacji
- Zgłosił się do nas konsument, który chciał żonie zrobić niespodziankę na rocznicę ślubu i przez Internet dokonał rezerwacji apartamentu na romantyczny tydzień w Paryżu. Niestety żona nie dostała urlopu i Państwo Kowalscy nie mogli wyjechać w wyznaczonym terminie. Konsument chciał skorzystać z możliwości odstąpienia od umowy, ale hotel zażądał zapłaty kosztów odstępnego – 90 proc. wartości rezerwacji. Takie sprawy trafiają do nas często – mówi Elżbieta Seredyńska, prawnik z Europejskiego Centrum Konsumenckiego.
Klient i przedsiębiorca mogą umówić się, iż od danej umowy (np. wynajmu apartamentu) można odstąpić bez ponoszenia kosztów, jednak w praktyce zdarza się to niezwykle rzadko.
Niewykorzystany bilet lotniczy
Bilety lotnicze najczęściej mają charakter bezzwrotny. Nie ma znaczenia to, czy zostały kupione przez Internet, bo należą do kategorii umów wyjętych spod prawa do odstąpienia od umowy zawartej na odległość. Linie lotnicze zwykle zastrzegają, że nie negocjują możliwości umownego prawa do odstąpienia od umowy o usługę transportową. Zdarza się, że przewoźnicy wskazują w Ogólnych Warunkach Przewozu sytuacje, w jakich zwracają pieniądze za bilet, lecz są to nagłe zdarzenia, np. śmierć osoby najbliższej. W przypadku niewykorzystania biletu można dochodzić zwrotu opłaty lotniskowej, lecz zwykle są to niewielkie kwoty.
- Niektóre linie lotnicze dopuszczają zmianę osoby pasażera bądź terminu lotu. Za tego rodzaju zmiany pobierane są jednak znaczne opłaty – wyjaśnia Elżbieta Seredyńska, prawnik z Europejskiego Centrum Konsumenckiego.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl