Handel w Internecie: zmiany dla przedsiębiorców
2011-06-29 13:11
W dniu 7 czerwca 2011 r. Rząd przyjął zmiany przedstawione w założeniach projektu nowelizacji ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną, przedłożone przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji. Projekt nowelizacji przewiduje szereg istotnych zmian z punktu widzenia zarówno przedsiębiorców prowadzących handel w Internecie, jak i usługobiorców oraz kupców, korzystających z tego typu ofert.
Przeczytaj także: Zmiany dla prowadzących sklepy internetowe
Nowelizacja ustawy przewiduje wprowadzenie nowych przepisów dotyczących reklamy internetowej zawodu regulowanego, a ponadto zmienia szereg tych przepisów, które dotychczas budziły wątpliwości interpretacyjne, o co w szczególności apelowali dotychczas przedstawiciele środowisk informatycznych, akademickich oraz izb gospodarczych. Według najnowszych założeń projektu nowelizacji ustawa ma zatem zawierać postanowienia zarówno porządkujące obowiązki informacyjne usługobiorcy i wzmacniające ochronę danych osobowych usługobiorcy internetowego, z drugiej strony ma ona ograniczać zakres odpowiedzialności usługodawców internetowych w niektórych obszarach ich działalności.Lepszy kontakt z przedsiębiorcą i weryfikacja danych klienta
Odnosząc się do konkretnych propozycji przewidzianych przez projekt nowelizacji ustawy, należy zwrócić szczególną uwagę na nowe obowiązki, jakie wiązać się będą dla przedsiębiorców, z tytułu świadczenia przez nich usług przez Internet. Po pierwsze, istotną zmianą jest wprowadzenie obowiązku podawania przez przedsiębiorcę, oprócz adresu poczty elektronicznej, także innych danych umożliwiających nawiązanie szybkiego kontaktu oraz bezpośredniego porozumiewania się, np. numeru telefonu. Powyższy obowiązek informacyjny będzie można spełnić przy użyciu specjalnego formularza online, za pośrednictwem którego usługobiorca będzie miał możliwość przesyłania przykładowo pytania i otrzymywania odpowiedzi zwrotnej na swoją pocztę e-mail. Przedsiębiorca będzie musiał zapewnić także swoim klientom możliwość sprawdzenia, czy dane podawane podczas składania zamówienia są poprawne oraz możliwość dokonania ewentualnej korekty tych danych przed ostatecznym ich wysłaniem.
Sposób na niechciane e-maile i smsy lub mmsy
Projekt nowelizacji przewiduje również zwiększenie obowiązków usługodawcy w zakresie tzw. informacji handlowej, którą w świetle nowej definicji będzie stanowić każda informacja przeznaczona bezpośrednio lub pośrednio do promowania towarów, usług lub przedsiębiorcy lub osoby wykonującej zawód regulowany, z wyłączeniem informacji umożliwiających bezpośredni dostęp do działalności przedsiębiorstwa, organizacji lub osoby.
Nowe przepisy mają regulować kwestie przekazywania informacji handlowych w postaci niechcianych wiadomości e-mail, sms czy mms. Chodzi w szczególności o takie sytuacje, kiedy jeden podmiot prowadzi promocję w formie konkursów czy loterii, a których organizacją i prowadzeniem zajmuje się inny podmiot wysyłający informacje handlowe (np. e-mail lub sms/mms) zachęcające do wzięcia udziału w konkursie.
Przedsiębiorca, który przesyła swoją ofertę handlową przez Internet lub za pomocą sms/mm będzie miał obowiązek podania nie tylko danych na temat firmy, na której zlecenie jest rozpowszechniana loteria czy konkurs, ale także danych tej firmy, która bezpośrednio rozpowszechnia te informacje handlowe. Klient będzie miał zatem możliwość dowiedzenia się o wszystkich podmiotach zaangażowanych w ramach tej czynności. Ponadto będzie miał on także możliwość bezpośredniego dowiedzenia się, w jaki sposób może odmówić dalszego otrzymywania niechcianej informacji handlowej. W obecnym stanie prawnym nie istnieją przepisy, które regulowałyby kwestie dotyczące formy i adresatów takiej wiadomości zwierającej oświadczenie o rezygnacji z takich smsów czy e-maili.
Przeczytaj także:
Handel w Internecie - prawa i obowiązki
oprac. : Oliwia Jastrzębska / LexCare