Czym jest umowa sponsoringu?
2011-06-27 12:12
Przeczytaj także: Ulga sponsoringowa - jakie korzyści podatkowe?
Na czym polega umowa sponsoringu?Sponsoring (sponsorowanie) wprawdzie ma swoje ustawowe definicje, jednak nie mają one uniwersalnego zastosowania, lecz są skonstruowane na potrzeby konkretnej ustawy. Przykładowo w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2007 r. nr 70, poz. 473 ze zm.) sponsorowanie oznacza bezpośrednie lub pośrednie finansowanie bądź współfinansowanie działalności osób dla upowszechniania, utrwalania lub podniesienia renomy nazwy, producenta bądź dystrybutora, znaku towarowego albo innego oznaczenia indywidualizującego przedsiębiorcę, jego działalność, towar lub usługę, w zamian za informowanie o sponsorowaniu.
Niemniej jednak umowa sponsoringu nie ma swojej regulacji w przepisach prawa. Dlatego też stanowi tzw. kontrakt nienazwany, którego dopuszczalność nie podlega dyskusji z uwagi na obowiązującą w polskim prawie zobowiązań zasadę swobody umów (art. 3531 Kodeksu cywilnego - Dz. U. z 1964 r. nr 16, poz. 93 ze zm.). Znajdują do niego zastosowanie ogólne przepisy dotyczące niemal każdej umowy, w tym normujące odpowiedzialność za niewykonanie i nienależyte wykonanie zobowiązania. Ponieważ jednak brak szczegółowych regulacji, które znajdowałyby zastosowanie w sytuacji, gdy strony inaczej nie postanowiły, sformułowanie praw i obowiązków stron powinno być możliwie precyzyjne.
Forma i treść umowy
Choć przepisy nie wskazują w jakiej formie powinna być zawarta umowa sponsoringu, w związku z czym również ustne ustalenia w tej kwestii należy uznać za w pełni skuteczne i wiążące, to jednak należy sugerować skorzystanie co najmniej z formy pisemnej. Chodzi o uniknięcie ewentualnych wątpliwości i nieporozumień odnośnie tego, czego można było wymagać od drugiej strony oraz jakie ciążyły po naszej stronie obowiązki. To z kolei pozwoli stwierdzić i prawidłowo ocenić ewentualne przypadki niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania. Pod względem treści umowy sponsoringowe mogą być przecież dość skomplikowane.
Ponieważ sponsoring może dotyczyć różnych dziedzin życia społeczno-gospodarczego, trudno o przedstawienie typowych postanowień tego rodzaju umów. Wiele zależy od samych stron kontraktu, przedmiotu i wielu innych okoliczności. Na umowę sponsoringu składają się często takie elementy, jak:
- dokładne określenie świadczenia sponsora, termin jego realizacji,
- udzielenie organizatorowi (sponsorowanemu) zezwoleń na korzystanie z firmy, logo i innych oznaczeń sponsora,
- określenie w jaki sposób organizator powinien posługiwać się oznaczeniami wskazującymi sponsora,
- spoczywający na organizatorze obowiązek ujawnienia, promocji i dbania o renomę sponsora,
- zakaz konkurencji wiążący obie strony, celem którego jest, by mniej więcej w tym samym czasie i miejscu nie odbywała się podobna impreza,
- obowiązek wzajemnej lojalności, czyli np. zakaz ujawniania wobec osób trzecich uzyskanych poufnych informacji,
- obowiązek określonego współdziałania, realizowania wskazówek sponsora,
- obowiązek należytego zabezpieczenia przedmiotów należących do sponsora,
- obowiązek zdania rachunku i rozliczenia się,
- kary umowne za niewykonanie pewnych obowiązków,
- postanowienia dotyczące wypowiedzenia lub odstąpienia od umowy.
oprac. : Tomasz Konieczny / Gazeta Podatkowa