Weekendowy system czasu pracy
2011-06-13 13:21
Przeczytaj także: Praca w nocy z soboty na niedzielę
Umowa tylko na weekend
Warunkiem koniecznym wdrożenia systemu weekendowego jest wpisanie postanowienia o jego stosowaniu do już obowiązującej umowy o pracę (w drodze aneksu) lub zawarcie umowy przewidującej taki system. Jest to wyjątkiem od reguły, że systemy czasu pracy wprowadza się w przepisach zakładowych lub, jeżeli pracodawca nie jest nimi objęty, w drodze obwieszczenia. W konsekwencji rezygnacja z zatrudniania pracownika w ramach systemu weekendowego wymaga zmiany umowy o pracę. Nie trzeba w niej jednak wpisywać nowego systemu, który ma zastąpić dotychczasowy, chyba że chodzi o system skróconego tygodnia pracy.
Podobnie jak w przypadku wniosku o zastosowanie weekendowego systemu czasu pracy, przepisy Kodeksu pracy nie wypowiadają się w sprawie szczegółowej treści zapisu w umowie. Wydaje się, że należałoby w niej wskazać konkretne dni weekendu, w których świadczona będzie praca oraz jej wymiar dobowy. Ponieważ cechą charakterystyczną omawianego systemu jest regularna praca w weekendy, w tym w niedzielę, pracodawca nie jest w takim przypadku zobowiązany do zapewnienia pracownikowi co najmniej co czwartej niedzieli wolnej od pracy. Nie musi także pracownikowi weekendowemu udzielać dnia wolnego za pracę w niedzielę (art. 15110 i art. 15111 K.p.).
Przykład umowy o pracę dla pracownika zatrudnionego w systemie weekendowym
fot. mat. prasowe
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 26.06. 1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 r. nr 21, poz. 94 ze zm.)
- Ustawa z dnia 27.08.1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2010 r. nr 214, poz. 1407 ze zm.)
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN – wydawca czasopism, Gazety Podatkowej i serwisów internetowych dostarczających specjalistycznej wiedzy z zakresu podatków, rachunkowości, ubezpieczeń i prawa pracy.
1 2
oprac. : Agata Barczewska / Gazeta Podatkowa