Odpowiedzialność urzędnika za decyzje administracyjne
2011-06-09 10:46
Przeczytaj także: Odpowiedzialność majątkowa urzędników
Urzędnik zapłaci odszkodowanie17.5.2011 r. weszła w życie ustawa z 20.1.2011 r. o odpowiedzialności majątkowej funkcjonariuszy publicznych za rażące naruszenie prawa (Dz.U. Nr 34, poz. 173). Ustawa ta określa zasady odpowiedzialności majątkowej urzędników wobec Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub innych podmiotów ponoszących odpowiedzialność za szkodę wyrządzoną przy wykonywaniu władzy publicznej – za działania lub zaniechania prowadzące do rażącego naruszenia prawa. Przepisy określają także zasady postępowania w sprawie tej odpowiedzialności. Przy czym ilekroć w ustawie jest mowa o wykonywaniu władzy publicznej z rażącym naruszeniem prawa, należy przez to rozumieć również wykonywanie władzy publicznej bez podstawy prawnej.
W myśl art. 417 k.c. za szkodę wyrządzoną przez niezgodne z prawem działanie lub zaniechanie przy wykonywaniu władzy publicznej odpowiedzialność ponosi Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego lub inna osoba prawna wykonująca tę władzę z mocy prawa. Zatem w razie niezgodnego z prawem działania (zaniechania) pracownika do wypłaty odszkodowania pokrzywdzonemu takim działaniem (zaniechaniem) i tak właściwy jest Skarb Państwa (lub jednostka samorządu terytorialnego lub inna osoba prawna wykonująca władzę publiczną z mocy prawa).
Przed zmianą przepisów…
Dotychczas urzędnik ponosił odpowiedzialność tylko na podstawie przepisów Kodeksu pracy o odpowiedzialności materialnej za wyrządzoną pracodawcy szkodę. Szkoda ta polegała na konieczności wypłaty odszkodowania pokrzywdzonemu za niezgodne z prawem działanie lub zaniechanie. Obecnie, w zakresie uregulowanym omawianą ustawą, przepisy te będą wyłączone.
Do kogo ma zastosowanie ustawa?
Przepisy ustawy mają zastosowanie do wszystkich funkcjonariuszy publicznych, czyli pracowników urzędów zaangażowanych w analizę i rozstrzygnięcie sprawy.
Funkcjonariuszem jest zatem osoba:
- działająca w charakterze organu administracji publicznej lub z jego upoważnienia albo
- działająca jako członek kolegialnego organu administracji publicznej lub
- wykonująca w urzędzie organu administracji publicznej pracę w ramach stosunku pracy, stosunku służbowego lub umowy cywilnoprawnej i biorąca udział w prowadzeniu sprawy rozstrzyganej w drodze decyzji lub postanowienia przez taki organ.
oprac. : Bożena Lenart / Portal Ekspertkadrowy.pl
Przeczytaj także
-
Odpowiedzialność za błąd urzędnika
-
Administracja publiczna: sankcje za błędne decyzje urzędników
-
Będzie kara dla urzędników za błędy?
-
Przepisy prawne: najważniejsze zmiany V 2011
-
Ustne ustalenia z urzędnikiem skarbowym nie zabezpieczają podatnika
-
Administracja publiczna: co robić gdy postępowanie się przeciąga? Cz. 2
-
Administracja publiczna: co robić gdy postępowanie się przeciąga? Cz. 1
-
Administracja publiczna: narzędzia prawne do kontroli urzędników
-
Administracja publiczna: czy warto kontrolować pracę urzędników?