eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo gospodarczeJak szybko założyć działalność gospodarczą?

Jak szybko założyć działalność gospodarczą?

2011-05-23 11:36

Przeczytaj także: Zakładanie firmy: warto mieć zaufany profil na ePUAP


W przypadku składania wniosku osobiście bądź wysłania go listem poleconym, należy go koniecznie własnoręcznie podpisać, zaś wniosek złożony w formie elektronicznej powinien zawierać bezpieczny podpis elektroniczny weryfikowany przy pomocy certyfikatu kwalifikowanego, który zgodnie z ustawą o podpisie elektronicznym jest równoważny pod względem skutków prawnych podpisowi własnoręcznemu.

Aktualnie wniosek o wpis do EDG jest całkowicie wolny od opłat (skutek procesu upraszczania procedur rejestracji dla małych przedsiębiorców), zatem złożenie EDG-1 nie pociąga już, jak było to dotychczas obowiązku uiszczenia kwoty 100 zł tytułem rejestracji. Jedyną opłatą w przypadku składania wniosku przez pełnomocnika jest obowiązek uiszczenia opłaty skarbowej w wysokości 17 zł.

Podczas wizyty w urzędzie przedsiębiorca jest informowany o przewidywanym czasie doręczenia mu dokumentu stwierdzającego wpis działalności do EDG. Proces rejestracji może wahać się od 2 dni do nawet 3 tygodni w zależności od m.in. wielkości miasta i obłożenia danego urzędu.

Zaświadczenie można odebrać osobiście bądź też zgłosić chęć otrzymania go drogą pocztową. Odbiór osobisty jest z reguły dla większości osób bardziej kłopotliwy, jednakże jest znacznie szybszą formą otrzymania dokumentu, co może w niektórych sytuacjach być istotne dla przedsiębiorcy. W niektórych urzędach (zwłaszcza w dużych miastach) można zgłosić chęć otrzymania wiadomości tekstowej sms, informującej o dokonaniu wpisu do EDG i terminie odebrania zaświadczenia z urzędu (min. istnieje taka możliwość w Urzędzie Dzielnicy Praga – Południe w Warszawie).

2. Wizyta w Głównym Urzędzie Statystycznym

Zgodnie z zasadą „jednego okienka” złożenie obecnie formularza EDG-1 jest jednoczesnym wnioskiem o wpis zarówno do ewidencji działalności gospodarczej, jak i do Krajowego Rejestru Urzędowego Podmiotów Gospodarki Narodowej (nadanie numeru REGON), a także zgłoszeniem identyfikacyjnym do Urzędu Skarbowego (wskazuje się nr NIP lub wnosi o jego nadanie), oraz zgłoszeniem płatnika składek ubezpieczeniowych do ZUS (płatnik to osoba opłacająca składkę, przy jednoosobowej działalności gospodarczej płatnikiem jest sam przedsiębiorca, który opłaca za siebie składkę). Stąd też nie ma już potrzeby składania odrębnych formularzy tj, RG-1 , NIP -1 do każdego urzędu z osobna, jak to było dotychczas. Każdy z powyższych podmiotów otrzymuje dokumenty dotyczące przedsiębiorcy bezpośrednio z Urzędu Miasta/Gminy na podstawie wypełnionego formularza EDG-1.

Po wprowadzeniu „jednego okienka” do GUS-u po numer REGON udają się zatem jedynie wspólnicy spółek handlowych, inni przedsiębiorcy otrzymują swój REGON nie później niż miesiąc od złożenia druku EDG-1 w Urzędzie Gminy. Numer REGON zostanie wysłany przedsiębiorcy drogą pocztową na podany przez niego adres, jeżeli jednak zależy mu na czasie, może udać się do GUS-u i po upływie od 3 tygodni do 1 miesiąca odebrać go osobiście. Każdy przedsiębiorca występujący w obrocie gospodarczym musi posiadać numer REGON, który jest unikalnym numerem, służącym do identyfikacji danej firmy. Podmiot który zawiesił swoją działalność nie musi jednak po ponownym jej podjęciu występować o nowy numer REGON, bowiem tego typu zmiany nie powodują zmiany samego podmiotu, a zatem nie wymagają ponownego nadania numeru identyfikacyjnego.

3. Krok 3 - wizyta w Urzędzie Skarbowym

Z rejestracją własnej działalności nieodłącznie wiąże się także obowiązek podatkowy. Mimo, że Urząd Miasta przesyła do urzędu dane przedsiębiorcy z formularza EDG-1, to i tak wizyta w Urzędzie Skarbowym jest konieczna aby dokonać wyboru formy opodatkowania. Niektóre Urzędy Skarbowe wprowadzają w tym celu własne formularze, w innych wystarczy z kolei złożyć własne oświadczenie o wyborze. Przyszły przedsiębiorca (w zasadzie już istniejący przedsiębiorca, bo można podjąć działalność już w chwili złożenia wniosku o wpis) może wybrać jedną z następujących form opodatkowania:
  • na zasadach ogólnych – określonych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych,
  • formę liniowego podatku dochodowego - 19% podstawy obliczenia podatku,
  • formę ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, lub
  • formę karty podatkowej – na podstawie ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przeze osoby fizyczne.

Zawiadomienie składane do Urzędu Skarbowego powinno zawierać podstawowe dane dotyczące podatnika (imię i nazwisko, NIP, PESEL, itd. ), oznaczenie właściwego Urzędu Skarbowego, do którego jest składane, informację nt. wybranej formy opodatkowania oraz własnoręczny podpis przedsiębiorcy (podatnika).

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: