Jak sprawdzić organizatora turystyki?
2011-05-17 11:33
Osoby, które decydują się na zorganizowane wczasy lub wycieczki, bądź już mają rezerwację i czekają na rozpoczęcie imprezy turystycznej, powinny sprawdzić organizatora, a także poznać swoje prawa. Trzeba zacząć od dokładnego przeczytania zawartej umowy.
Przeczytaj także: Wstrzymanie ruchu lotniczego: prawa konsumenta
Ewidencja organizatorówDziałalność gospodarcza w zakresie organizowania imprez turystycznych oraz pośredniczenia na zlecenie klientów w zawieraniu umów o świadczenie usług turystycznych jest działalnością regulowaną. Wymaga uzyskania wpisu do rejestru organizatorów turystyki i pośredników turystycznych. Organem właściwym do prowadzenia rejestru jest marszałek województwa właściwy ze względu na siedzibę przedsiębiorcy.
Uzyskania wpisu do rejestru nie wymaga natomiast działalność gospodarcza polegająca na pośredniczeniu w zawieraniu umów pomiędzy organizatorem turystyki a klientami. Chodzi o liczne biura podróży prowadzone przez agentów turystycznych. W zawieranej umowie powinno być wskazane, kto jest organizatorem danej imprezy. Stroną umowy o świadczenie usług turystycznych nie jest bowiem agent, lecz właśnie organizator turystyki.
Centralna Ewidencja Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych prowadzona przez ministra właściwego do spraw turystyki jest jawna.
- to adres strony internetowej Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych.
W ewidencji zamieszcza się m.in. następujące dane:
- numer ewidencyjny przedsiębiorcy,
- nazwę przedsiębiorcy, jego siedzibę, adres, numer telefonu,
- określenie zasięgu terytorialnego działalności wykonywanej przez organizatora turystyki,
- informacje o formie zabezpieczenia finansowego (gwarancja bankowa lub ubezpieczeniowa bądź umowa ubezpieczenia na rzecz klientów),
- wysokość sumy zabezpieczenia finansowego i do kiedy jest ważne,
- o zakazie prowadzenia działalności gospodarczej,
- o wykreśleniu na wniosek przedsiębiorcy.
Zabezpieczenia dla klientów
Organizator turystyki winien zapewnić klientom:
- na wypadek swojej niewypłacalności pokrycie kosztów powrotu klientów z imprezy turystycznej do miejsca wyjazdu lub planowanego powrotu z imprezy turystycznej w wypadku gdy on sam lub pośrednik turystyczny wbrew obowiązkowi nie zapewnia tego powrotu,
- zwrot wpłat wniesionych tytułem zapłaty za imprezę turystyczną w wypadku gdy z przyczyn dotyczących organizatora turystyki lub pośrednika turystycznego oraz osób, które działają w ich imieniu impreza turystyczna nie zostanie zrealizowana,
- zwrot części wpłat wniesionych tytułem zapłaty za imprezę turystyczną, odpowiadającą części imprezy turystycznej, która nie zostanie zrealizowana z przyczyn dotyczących firmy organizującej imprezę lub pośrednika turystycznego oraz osób, które działają w ich imieniu.
Przeczytaj także:
Zmiany umowy turystycznej
oprac. : Tomasz Konieczny / Gazeta Podatkowa