Książka obiektu budowlanego
2011-05-10 13:02
Przeczytaj także: Sprzedaż apartamentowca z 8% stawką VAT?
Podstawa prawnaObowiązek o posiadaniu i prowadzeniu dokumentacji obiektu nakłada Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (tekst jednolity: Dz. U. z 2010 r. Nr 243 poz. 1623, z późn. zm.). W artykule 60 czytamy, iż Inwestor, oddając do użytkowania obiekt budowlany, przekazuje właścicielowi lub zarządcy obiektu dokumentację budowy i dokumentację po wykonawczą. Przekazaniu podlegają również inne dokumenty i decyzje dotyczące obiektu, a także, w razie potrzeby, instrukcje obsługi i eksploatacji: obiektu, instalacji i urządzeń związanych z tym obiektem. Ten zapis wyjaśnia rodzaje dokumentów, które powinien otrzymać właściciel od inwestora. Natomiast w artykule 63 możemy przeczytać, że Właściciel lub zarządca obiektu budowlanego jest obowiązany przechowywać przez okres istnienia obiektu dokumenty, o których mowa w art. 60, oraz opracowania projektowe i dokumenty techniczne robót budowlanych wykonywanych w obiekcie w toku jego użytkowania.
Wygląd dokumentacji
A zatem zarządca musi prowadzić na bieżąco dokumentację obiektu budowlanego. Czy są jakieś wytyczne na temat tego, jak ma ona wyglądać? – Dokładne wytyczne odnośnie do tego, jak ma wyglądać książka obiektu budowlanego zawarte są w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie książki obiektu budowlanego (Dz. U. Z dnia 10 lipca 2003 r.). Książka ta ma być założona w dniu przekazania obiektu i prowadzona systematycznie przez cały okres użytkowania budynku. Dokument ten powinien mieć format A-4 i ponumerowane strony, które muszą być zabezpieczone przed usunięciem lub podmianą. Nie mogą to być zatem luźne kartki. Jeżeli książka zostanie zapełniona, to należy założyć kolejną. I bardzo ważne jest to, że dla każdego budynku musi być odrębna książka, nawet jeżeli wspólnota obejmuje kilka budynków – wyjaśnia Piotr Krymula z firmy Nawigator Nieruchomości, zajmującej się kompleksową obsługą nieruchomości.
Co powinna zawierać książka obiektu?
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie książki obiektu budowlanego posiada również załącznik ze wzorem tej dokumentacji. Z niego i jednocześnie z samego rozporządzenia możemy się dowiedzieć, jak prowadzić dokumentację obiektu budowlanego i co powinna ona zawierać. Wpisy do książki, obok podstawowych danych identyfikujących obiekt, muszą uwzględniać dane ogólne o obiekcie oraz wykaz całej dokumentacji, plan sytuacyjny obiektu oraz protokoły kontroli.
Na tę ostatnią grupę składają się następujące wpisy: wykaz protokołów okresowych kontroli stanu technicznego obiektu, wykaz protokołów okresowych kontroli stanu technicznego i przydatności do użytkowania obiektu, wykaz opracowań technicznych dotyczących obiektu, dane dotyczące opracowania technicznego, wykaz protokołów odbioru robót remontowych w obiekcie, dane dotyczące dokumentacji technicznej, wykaz protokołów awarii i katastrof obiektu, wykaz pozwoleń na zmianę sposobu użytkowania obiektu. Dokumentacja obiektu budowlanego jest szczegółową historią eksploatacji budynku i musi być prowadzona skrupulatnie.
oprac. : eGospodarka.pl