Obcojęzyczne świadectwo pracy
2011-03-28 12:53
Przeczytaj także: Obcojęzyczne świadectwo pracy musi być przetłumaczone
Pytanie: Czy w teczce osobowej powinny znajdować się tylko dokumenty w języku polskim? Czy świadectwa pracy z pobytu zagranicą w języku angielskim powinny być przetłumaczone przez pracownika na język polski zanim trafią do teczki? Czy świadectwo pracy z USA powinno być wzięte pod uwagę do uprawnień pracowniczych, czy jedynie świadectwa pracy z krajów europejskich?Odpowiedź: Może żądać od pracownika dostarczenia tłumaczenia świadectwa pracy. Wszystkie udokumentowane okresy pracy za granicą powinny być uwzględnione przy ustalaniu uprawnień pracowniczych.
1. Co do zasady dokumenty sporządza się w języku polskim
Zgodnie z obowiązującymi przepisami na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przy wykonywaniu przepisów z zakresu prawa pracy używa się języka polskiego, jeżeli:
- osoba świadcząca pracę ma miejsce zamieszkania na terytorium RP w chwili zawarcia umowy oraz
- umowa ma być wykonana lub wykonywana na terytorium RP.
Ważne!
Nie zawsze dominuje język polski!
Wyjątek od powyższej zasady tj. sporządzania dokumentów w języku polskim dotyczy pracowników niebędących obywatelami polskimi, którzy mogą wnosić o sporządzenie dokumentu w języku, którym władają.
Jeżeli więc obywatel Polski przedstawił obcojęzyczny dokument potwierdzający swój staż pracy, to chociaż nie wynika to wprost z przepisów, należy uznać, że pracodawca ma prawo zażądać dołączenia tłumaczenia takiego dokumentu przy składaniu go do akt osobowych. Tłumaczenia może dokonać sam pracownik, gdyż brak jest regulacji, które wymagałyby w takim przypadku tłumaczenia przez tłumacza przysięgłego.
2. Praca za granicą uwzględniana przy uprawnieniach pracowniczych
Udokumentowane okresy zatrudnienia, przebyte za granicą u pracodawcy zagranicznego, są zaliczane do okresów pracy w Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie uprawnień pracowniczych. Dotyczy to każdego przypadku, gdy praca wykonywana była poza granicami RP, zarówno u pracodawcy mającego siedzibę w kraju Unii Europejskiej, jak i u pozostałych pracodawców spoza Unii Europejskiej.
Jeżeli więc pracownik posiada świadectwo pracy lub inny dokument potwierdzający okres zatrudnienia za granicą, wydany zgodnie z przepisami obowiązującymi w państwie, w którym świadczył pracę, to pracodawca zobowiązany jest uwzględnić ten okres przy ustalaniu uprawnień pracowniczych.
Podstawa prawna:
- art. 7 ust.1 i ust. 3, art. 8 ust. 1, ust. 1b ustawy z 7 października 1999 r. o języku polskim. (Dz.U. z 1999 r. nr 90, poz. 999)
- art. 86 ust.1 ustawy z 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (tekst jedn.: Dz.U. z 2008 r. nr 69, poz. 415).
www.KadryOnline.pl - Serwis specjalistów ds. personalnych. Praktyczne wskazówki dotyczące prawa pracy, najświeższe interpretacje przepisów, informacje o zmianach prawnych, bezpłatne biuletyny e-mailowe.
oprac. : KadryOnline