Jak sprawdzić czy sklep internetowy jest wiarygodny?
2011-03-26 00:15
Przeczytaj także: Bezpieczne płatności za zakupy online
Jak wynika z badań, krajowy e-handel w państwach UE stale rośnie. Konsumenci przekonują się do kupowania w Internecie, ale znacznie chętniej wybierają swoich rodzimych sprzedawców. Bardzo powoli rozwija się za to rynek zakupów transgranicznych. Mimo korzyści, tj. niższe ceny i bogatsza oferta, europejscy konsumenci boją się korzystać z kuszących okazji w zagranicznych e-sklepach. Dlaczego?- aż 62 proc. obawia się oszustw i przekrętów;
- 49 proc. zniechęcają spodziewane problemy z dostawą.
- Wokół internetowych naciągaczy narosły legendy. Schematy ich działania są jednak powtarzalne, a więc wystarczy poznać te najczęściej stosowane i unikać podejrzanych transakcji. E-sklep zarejestrowany w Unii Europejskiej można sprawdzić przed dokonaniem zakupu. W razie wątpliwości służymy konsumentom bezpłatnymi poradami – mówi Elżbieta Seredyńska, prawnik z Europejskiego Centrum Konsumenckiego w Polsce.
Fakty vs. mity
Wyniki badań Komisji Europejskiej wyraźnie pokazują, że kupowanie w zagranicznych sklepach internetowych jest co najmniej tak samo bezpieczne, jak zakupy od rodzimych sprzedawców:
- zaledwie 16 proc. towarów kupionych przez Internet za granicą dotarło z opóźnieniem (w porównaniu do 18 proc. krajowych);
- zamówiony produkt nie dotarł w 5 proc. przypadków zakupów transgranicznych (w porównaniu do 6 proc. krajowych).
W jaki sposób sprawdzić, czy sklep internetowy jest rzetelny?
Zadzwoń, napisz, szukaj kontaktu
Na stronie sklepu internetowego szukaj pełnych danych kontaktowych przedsiębiorcy. Podanie jedynie e-maila w ogólnodostępnej domenie, numeru telefonu komórkowego lub skrzynki pocztowej to za mało, by uznać sprzedawcę za godnego zaufania. Warto zadzwonić pod podany numer i sprawdzić adres siedziby. Zdarzają się przypadki, że np. oszust podający się za sprzedawcę samochodów używanych zamieszcza w serwisie ogłoszeniowym wymyślony adres i telefon. Po próbie kontaktu okazuje się, że dodzwoniliśmy się do … pizzerii.
Jak sprawdzić czy sklep internetowy z Belgii, Włoch, Wielkiej Brytanii lub innego kraju UE istnieje naprawdę? Zajrzyj do tabeli weryfikującej e-sklepy. Znajdziesz w niej linki do stron internetowych wszystkich państw UE, gdzie wpisując nazwę sklepu możesz sprawdzić, czy jest on rzeczywiście zarejestrowany w danym kraju i działa legalnie.
Możesz skorzystać też z Howard Shopping Assistant (http://uk.theshoppingassistant.com/)– narzędzia, które pozwala zweryfikować informacje o konkretnej domenie internetowej. System działa obecnie w dwunastu krajach Europy.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl