eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckieJak sprawdzić czy sklep internetowy jest wiarygodny?

Jak sprawdzić czy sklep internetowy jest wiarygodny?

2011-03-26 00:15

Zakupy przez Internet są tańsze i wygodniejsze niż tradycyjne. Jednak wielu konsumentów nie ma do nich zaufania. W minionym roku 28 proc. Polaków dokonało zakupu przez Internet od krajowego sprzedawcy. E-zakupy w zagranicznych sklepach są jeszcze mniej popularne - w 2010 r. spróbowało ich tylko 2 proc. z nas. Eksperci z Europejskiego Centrum Konsumenckiego (ECK) wyjaśniają, jak sprawdzić uczciwość sprzedawcy i dlaczego nie warto bać się kupowania w Internecie.

Przeczytaj także: Bezpieczne płatności za zakupy online

Jak wynika z badań, krajowy e-handel w państwach UE stale rośnie. Konsumenci przekonują się do kupowania w Internecie, ale znacznie chętniej wybierają swoich rodzimych sprzedawców. Bardzo powoli rozwija się za to rynek zakupów transgranicznych. Mimo korzyści, tj. niższe ceny i bogatsza oferta, europejscy konsumenci boją się korzystać z kuszących okazji w zagranicznych e-sklepach. Dlaczego?
  • aż 62 proc. obawia się oszustw i przekrętów;
  • 49 proc. zniechęcają spodziewane problemy z dostawą.

- Wokół internetowych naciągaczy narosły legendy. Schematy ich działania są jednak powtarzalne, a więc wystarczy poznać te najczęściej stosowane i unikać podejrzanych transakcji. E-sklep zarejestrowany w Unii Europejskiej można sprawdzić przed dokonaniem zakupu. W razie wątpliwości służymy konsumentom bezpłatnymi poradami – mówi Elżbieta Seredyńska, prawnik z Europejskiego Centrum Konsumenckiego w Polsce.

Fakty vs. mity

Wyniki badań Komisji Europejskiej wyraźnie pokazują, że kupowanie w zagranicznych sklepach internetowych jest co najmniej tak samo bezpieczne, jak zakupy od rodzimych sprzedawców:
  • zaledwie 16 proc. towarów kupionych przez Internet za granicą dotarło z opóźnieniem (w porównaniu do 18 proc. krajowych);
  • zamówiony produkt nie dotarł w 5 proc. przypadków zakupów transgranicznych (w porównaniu do 6 proc. krajowych).

W jaki sposób sprawdzić, czy sklep internetowy jest rzetelny?


Zadzwoń, napisz, szukaj kontaktu

Na stronie sklepu internetowego szukaj pełnych danych kontaktowych przedsiębiorcy. Podanie jedynie e-maila w ogólnodostępnej domenie, numeru telefonu komórkowego lub skrzynki pocztowej to za mało, by uznać sprzedawcę za godnego zaufania. Warto zadzwonić pod podany numer i sprawdzić adres siedziby. Zdarzają się przypadki, że np. oszust podający się za sprzedawcę samochodów używanych zamieszcza w serwisie ogłoszeniowym wymyślony adres i telefon. Po próbie kontaktu okazuje się, że dodzwoniliśmy się do … pizzerii.

Jak sprawdzić czy sklep internetowy z Belgii, Włoch, Wielkiej Brytanii lub innego kraju UE istnieje naprawdę? Zajrzyj do tabeli weryfikującej e-sklepy. Znajdziesz w niej linki do stron internetowych wszystkich państw UE, gdzie wpisując nazwę sklepu możesz sprawdzić, czy jest on rzeczywiście zarejestrowany w danym kraju i działa legalnie.

Możesz skorzystać też z Howard Shopping Assistant (http://uk.theshoppingassistant.com/)– narzędzia, które pozwala zweryfikować informacje o konkretnej domenie internetowej. System działa obecnie w dwunastu krajach Europy.

 

1 2

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: