Umowa zlecenia a czas pracy osoby niepełnosprawnej
2011-03-17 13:50
Przeczytaj także: Czas pracy osób niepełnosprawnych - będą zmiany
Pytanie: Pracownik zatrudniony w urzędzie gminy na umowę o pracę posiada orzeczenie o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności (czas pracy tej osoby nie przekracza 7 godzin na dobę i 35 godzin w tygodniu). Zarządzeniem burmistrza pracownik został powołany w skład Gminnej Komisji Urbanistycznej, która wykonuje pracę poza godzinami pracy urzędu. Czy burmistrz może zawrzeć umowę zlecenia z tym pracownikiem?Odpowiedź: Jeżeli czynności, które mają być wykonywane w ramach umowy zlecenia, nie pokrywają się z czynnościami, które wykonywane są w ramach stosunku pracy i w świetle obowiązujących przepisów mogą być wykonywane w ramach umowy zlecenia - zawarcie tego rodzaju umowy będzie działaniem prawidłowym.
1. Umowa zlecenia nie ogranicza czasu pracy osoby niepełnosprawnej
W obecnym stanie prawnym czas pracy osoby niepełnosprawnej zaliczonej do umiarkowanego stopnia niepełnosprawności nie może przekroczyć 7 godzin na dobę i 35 godzin tygodniowo. Ponadto taki pracownik nie może być zatrudniony w porze nocnej oraz w godzinach nadliczbowych. Ograniczeń tych nie stosuje się, jeżeli na wniosek osoby zatrudnionej, lekarz przeprowadzający badania profilaktyczne pracowników lub w razie jego braku lekarz sprawujący opiekę nad tą osobą wyrazi na to zgodę.
Powyższe reguły dotyczą osób niepełnosprawnych zatrudnionych w ramach stosunku pracy. Ustawodawca nie zdecydował się na ich „rozciągnięcie” na inne rodzaje stosunków zobowiązaniowych. Oznacza to, że czas pracy osoby niepełnosprawnej zaliczonej do umiarkowanego stopnia niepełnosprawności zatrudnionej na podstawie umowy zlecenia może być dłuższy niż 7 godzin na dobę i 35 godzin na tydzień. Powoduje to również możliwość zawarcia umowy zlecenia obok zawartej umowy o pracę i świadczenie pracy w ramach umowy cywilnoprawnej po zakończeniu pracy w ramach umowy o pracę.
2. Dodatkowe zatrudnienie na umowę zlecenia - tylko przy innej rodzajowo pracy
Złożona jest natomiast możliwość zawarcia z tym samym podmiotem umowy zlecenia obok wcześniej zawartej umowy o pracę. Odpowiedź na to pytanie będzie zależała od tego, czy czynności wykonywane w ramach umowy zlecenia będą pokrywały się z czynnościami wykonywanymi w ramach umowy o pracę, czy też nie.
Jeżeli w ramach umowy zlecenia osoba, o której mowa w pytaniu, wykonywałaby ten sam rodzaj pracy co w ramach umowy o pracę - wówczas umowę zlecenia należałoby uznać za uzupełniającą umowę o pracę, mającą de facto na celu obejście przepisów o zatrudnianiu pracownika w godzinach nadliczbowych.
Jeżeli jednak realizacja zadań w ramach umowy zlecenia byłaby innego rodzaju niż czynności realizowane w ramach umowy o pracę, wówczas, moim zdaniem, należy dopuścić możliwość zawarcia umowy zlecenia, oczywiście gdy charakter wykonywanych czynności jest możliwy do realizowania w ramach tego rodzaju umowy cywilnoprawnej.
Podstawa prawna:
- art. 22 § 1, § 11, § 12 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz.U. z 1998 r. nr 21, poz. 94),
- art. 15 ust. 2 i ust. 3, art. 16 ust. 1 pkt 2 ustawy z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (tekst jedn.: Dz.U. z 2010 r. nr 214, poz. 1407).
Portal Kadrowy - odpowiedzi ekspertów prawa pracy. Porady wraz z podstawą prawną otrzymasz na skrzynkę. Dajemy gwarancję profesjonalnej odpowiedzi. W portalu do pobrania m.in. wzory, wskaźniki, kalkulatory, akty prawne.
oprac. : Bartosz Miszewski / Portal Kadrowy