Skarbnik gminy a praca u innego pracodawcy
2011-03-11 12:04
Przeczytaj także: Skarbnik gminy a wyższe wykształcenie
Pytanie: Czy powołanie skarbnika wiąże się z zawarciem stosunku pracy od dnia powołania oraz czy skarbnik może od dnia powołania pozostawać w stosunku pracy z innym pracodawcą?Odpowiedź: Powołanie danej osoby na stanowisko skarbnika gminy jest równoznaczne z nawiązaniem stosunku pracy na podatnie powołania - od dnia wskazanego w akcie powołania, a w razie braku takiego określenia - od dnia powołania. Skarbnik gminy nie może wykonywać zajęć pozostających w sprzeczności lub związanych z zajęciami, które wykonuje w ramach obowiązków służbowych, wywołujących uzasadnione podejrzenie o stronniczość lub interesowność oraz zajęć sprzecznych z obowiązkami wynikającymi z ustawy o pracownikach samorządowych.
1. Skarbnik jest zatrudniony na podstawie powołania
Skarbnik gminy jest zatrudniony na podstawie powołania. Powołanie jest jednym z rodzajów stosunku pracy, tak więc powołanie danej osoby na stanowisko skarbnika kreuje od dnia wskazanego w akcie powołania (które powinno być dokonane na piśmie) lub w razie braku takiej informacji, z dniem powołania - stosunek pracy.
2. Skarbnik podlega istotnym ograniczeniem w zakresie możliwości dodatkowego zatrudnienia…
W myśl obowiązujących przepisów prawa pracownik samorządowy zatrudniony na stanowisku urzędniczym (a więc również skarbnik gminy) nie może wykonywać zajęć pozostających w sprzeczności lub związanych z zajęciami, które wykonuje w ramach obowiązków służbowych, wywołujących uzasadnione podejrzenie o stronniczość lub interesowność oraz zajęć sprzecznych z obowiązkami wynikającymi z ustawy o pracownikach samorządowych.
Nie ma więc całkowitego zakazu podjęcia lub kontynuowania przez pracownika samorządowego dodatkowego zatrudnienia, a zakaz podjęcia dodatkowego zatrudnienia dotyczy dwóch sytuacji:
- wykonywania zajęć pozostających w sprzeczności lub związanych z zajęciami, które wykonuje w ramach obowiązków służbowych, wywołujących uzasadnione podejrzenie o stronniczość lub interesowność,
- wykonywania zajęć sprzecznych z obowiązkami wynikającymi z ustawy o pracownikach samorządowych.
W związku z takim opisowym sformułowaniem zakazu dodatkowego zatrudnienia każdy przypadek należy oceniać indywidualnie, pod kątem wystąpienia przesłanek uniemożliwiających podjęcie równoległego zatrudnienia. Wskazać należy, że wobec użycia przy definiowaniu przedmiotowych zakazów pojęć nieostrych, w szczególności w przypadku wykonywania zajęć sprzecznych z obowiązkami wynikającymi z ustawy o pracownikach samorządowych (gdzie nie jest konieczne, aby dodatkowe zajęcia wywoływały uzasadnione podejrzenie o stronniczość lub interesowność) pracodawca (osoba działająca w imieniu pracodawcy) ma dużą swobodę w interpretowaniu tych ustawowych przesłanek, co ostatecznie może być zweryfikowane tylko przez Sąd.
Wydaje się, że w przypadku skarbnika gminy takimi zajęciami (takim zatrudnieniem) będzie świadczenie pracy w zakresie księgowości, rachunkowości - jeżeli taka praca wywołuje uzasadnione podejrzenie o stronniczość lub interesowność. Z pewnością zakazane jest wykonywanie dodatkowych zajęć (bez względu na ich rodzaj) w czasie i miejscu, kiedy pracownik powinien świadczyć pracę na rzecz zatrudniającego go pracodawcy samorządowego.
oprac. : Bartosz Miszewski / Portal Kadrowy