Obrona domen internetowych firm
2011-03-03 12:28
Przeczytaj także: Domena internetowa jako znak towarowy
Sprawa o domenę w sądzie polubownymSpory o domeny internetowe z reguły trafiają do sądów polubownych, choć zajmują się nimi też sądy powszechne.
Mediację oraz arbitraż w sprawach dotyczących nazw domen internetowych prowadzą m.in. Sąd Polubowny do spraw Domen przy Polskiej Izbie Informatyki i Telekomunikacji oraz Sąd Arbitrażowy przy Krajowej Izbie Gospodarczej w Warszawie.
W przypadku domen z końcówką "pl" zarządzanych przez NASK (Naukową i Akademicką Sieć Komputerową), zapisy regulaminu wręcz zmuszają do korzystania z sądów polubownych. Odmowa wdania się w spór o prawo do domeny przed sądem polubownym skutkuje rozwiązaniem umowy o rejestrację domeny po upływie trzech miesięcy. Natomiast prawomocne orzeczenie sądu polubownego lub sądu powszechnego, stwierdzające naruszenie przez abonenta domeny praw osoby trzeciej stanowi podstawę do wypowiedzenia przez NASK umowy z tym abonentem bez zachowania terminów wypowiedzenia.
Najłatwiej ze znakiem towarowym
Sporym ułatwieniem w przypadku zarejestrowania przez kogoś domeny z "naszym" oznaczeniem jest sytuacja, gdy to oznaczenie jest równocześnie zarejestrowanym znakiem towarowym. Uzyskanie w wyniku rejestracji znaku prawa ochronnego na znak towarowy oznacza nabycie prawa do wyłącznego używania tego znaku w sposób zarobkowy lub zawodowy. W orzecznictwie dotyczącym sporów o domeny internetowe przyjmuje się, że za używanie takiego znaku należy uznać także umieszczenie go jako części domeny internetowej.
Naruszenie prawa ochronnego na znak towarowy polega na bezprawnym używaniu w obrocie gospodarczym:
- znaku identycznego do zarejestrowanego znaku towarowego w odniesieniu do identycznych towarów;
- znaku identycznego lub podobnego do zarejestrowanego znaku towarowego w odniesieniu do towarów identycznych lub podobnych, jeżeli zachodzi ryzyko wprowadzenia odbiorców w błąd, które obejmuje w szczególności ryzyko skojarzenia znaku ze znakiem towarowym zarejestrowanym;
- znaku identycznego lub podobnego do renomowanego znaku towarowego, zarejestrowanego w odniesieniu do jakichkolwiek towarów, jeżeli takie używanie może przynieść używającemu nienależną korzyść lub być szkodliwe dla odróżniającego charakteru bądź renomy znaku wcześniejszego.
Nawet jeśli konkretne oznaczenie nie jest zarejestrowanym znakiem towarowym, to można go bronić na inne sposoby. Przedsiębiorcy działają w obrocie gospodarczym pod firmą. Przedsiębiorca, którego prawo do firmy zostało zagrożone cudzym działaniem, może żądać m.in. zaniechania tego działania (art. 4310 Kodeksu cywilnego). Naruszenie prawa do firmy może nastąpić w razie używania przez nieuprawnionego nie tylko pełnej nazwy, ale i jej części, jeżeli część ta w sposób dostateczny indywidualizuje daną osobę prawną i umożliwia jej jednoznaczną identyfikację.
Utrudnianie dostępu do rynku
Zdarza się, że podmiot uprawniony do posługiwania się daną nazwą czy znakiem towarowym, pod którym jest rozpoznawalny na rynku, w wyniku zaniedbania opłacenia domeny traci ją - jest ona natychmiast rejestrowana przez osobę trzecią. Można wtedy dodatkowo skorzystać z przepisów ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji dotyczących utrudniania innym przedsiębiorcom dostępu do rynku (art. 15 ust. 1 ustawy). Uprawniony do posługiwania się daną nazwą czy znakiem nie może w wyniku takiej rejestracji funkcjonować w Internecie pod najkorzystniejszym dla niego adresem. W tej sytuacji może żądać zaniechania niedozwolonych działań.
oprac. : Andrzej Janowski / Gazeta Podatkowa