Dodatkowa przerwa w pracy niewliczana do czasu pracy
2011-02-28 11:20
Przeczytaj także: Przerwa w pracy: czy szef może nią dysponować?
Opisywana przerwa w pracy może być krótsza niż wskazane 60 minut, może więc wynosić np. 15 minut. Jest ona jednak niewliczana do czasu pracy, co powoduje faktyczne wydłużenie czasu pracy pracowników o czas tej przerwy.
Zgodnie zatem z powyższym pracodawca może zagwarantować zatrudnionym u niego pracownikom 15-minutową przerwę wliczaną do czasu pracy oraz 15-minutową przerwę na spożycie posiłku lub załatwienie spraw osobistych niewliczaną do czasu pracy. Omawiane przerwy w pracy mogą być przez pracowników wykorzystywane łącznie lub każda z nich oddzielnie. W opisywanej sytuacji pracownicy będą przebywać na terenie zakładu pracy przez 8 godzin i 15 minut dziennie.
4. W czasie przerwy pracownik może swobodnie gospodarować swoim czasem.
Korzystanie przez pracowników z przewidzianych prawem przerw w pracy nie narusza przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy. Przerwa w pracy, zarówno ta 15-minutowa wliczana do czasu pracy, jak też ta dodatkowa, niewliczana do czasu pracy, ma służyć regeneracji sił pracownika, spożyciu przez niego posiłku lub załatwieniu spraw osobistych. W czasie przerwy pracownik może swobodnie gospodarować swoim czasem, a nawet opuścić miejsce pracy. Przyjmuje się bowiem, iż w czasie przerw w pracy pracownik nie pozostaje w bezpośredniej dyspozycji pracodawcy.
5. Uwaga na planowanie czasu pracy i ewentualne nadgodziny
Wykonywanie przez pracowników pracy w poniedziałek, wtorek i czwartek przez 7 godzin i 45 minut (czas pracy nie licząc przerwy), w środę przez 8 godzin i 30 minut (czas pracy nie licząc przerwy), oraz w piątek przez 8 godzin i 15 minut (czas pracy nie licząc przerwy) powoduje przekroczenie obowiązujących pracowników norm czasu pracy. Takie planowanie czasu pracy pracowników jest zatem niewłaściwe. Bez znaczenia jest przy tym fakt, iż w niektórych dniach tygodnia pracownicy nie wypracowują obowiązującej ich normy czasu pracy, gdyż w pozostałych ją przekraczają.
Wskazać ponadto należy, iż planowanie pracy nadliczbowej może być uznane za wykroczenie przeciwko prawom pracowników zagrożone karą grzywny.
Podstawa prawna:
- art. 26a ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (tekst jedn.: Dz.U. z 2001 r. nr 13, poz. 123),
- art. 129, art. 134, art. 141, art. 151, art. 281 pkt 5 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz.U. z 1998 r. nr 21, poz. 94).
Portal Kadrowy - odpowiedzi ekspertów prawa pracy. Porady wraz z podstawą prawną otrzymasz na skrzynkę. Dajemy gwarancję profesjonalnej odpowiedzi. W portalu do pobrania m.in. wzory, wskaźniki, kalkulatory, akty prawne.
1 2
oprac. : Joanna Kaleta / Portal Kadrowy