eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo gospodarczeKolor jako znak towarowy

Kolor jako znak towarowy

2011-03-04 12:52

Przeczytaj także: Wspólnotowy znak towarowy i jego ochrona


Charakter odróżniający

Izba Odwoławcza stwierdziła brak charakteru odróżniającego zgłoszonego znaku towarowego ze względu na to, że znak ten nie byłby postrzegany jako wskazówka pochodzenia rozpatrywanych towarów. Wskazała w istocie, że zgłoszony kolor nie jest niezwyczajny w sektorze robotów przemysłowych i budowy instalacji oraz nie jest sam w sobie do tego stopnia wyjątkowy, by być postrzegany w rozpatrywanym sektorze jako zwracający uwagę.

Sąd podkreślił, że konsumenci nie mają zwyczaju odgadywać pochodzenia towarów w oparciu o ich kolor lub kolor ich opakowania, przy braku jakichkolwiek elementów graficznych lub słownych, jako że kolor nie jest sam w sobie zgodnie z obecnymi zwyczajami handlowymi używany w zasadzie w charakterze środka identyfikacji. Kolor nie posiada zazwyczaj samoistnego przymiotu odróżniania towarów jakiegoś przedsiębiorstwa. Sąd zauważył ponadto, że Izba Odwoławcza stwierdziła, a skarżąca tego nie podważyła, iż w rozpatrywanym sektorze roboty przemysłowe są zazwyczaj sprzedawane w najróżniejszych kolorach. Tymczasem skarżąca nie przedstawiła żadnego dowodu wykazującego, że w rozpatrywanym sektorze kolory robotów przemysłowych są ogólnie postrzegane jako wskazujące pochodzenie handlowe tych towarów. Sąd podkreślił, że konieczność pozostawienia kolorów do swobodnego używania, która ma wpływ na wykładnię art. 7 ust. 1 lit. b) rozporządzenia nr 40/94, skłania do tego, by przy braku wyjątkowych okoliczności uznać ją za stanowiącą przeszkodę dla rejestracji znaku towarowego obejmującego dany kolor.

W tym względzie, sąd podkreślił ponadto, że rejestracja jako wspólnotowego znaku towarowego odcienia koloru pomarańczowego nie prowadziłaby do monopolizacji jedynie tego odcienia, ale skutkowałaby zakazem używania przez konkurujące przedsiębiorstwa jakiegokolwiek odcienia koloru pomarańczowego, a nawet jeszcze innych, ponieważ nie można wykluczyć, że można by wykazać prawdopodobieństwo wprowadzenia w błąd w przypadku odcienia koloru pomarańczowego, który jest objęty zgłoszeniem znaku towarowego w niniejszym przypadku, i innych odcieni koloru pomarańczowego, a nawet kolorów zbliżonych. Tymczasem przy uwzględnieniu szczególnie ograniczonej liczby dostępnych kolorów, monopolizacja określonego koloru i z tego względu potencjalnie całej gamy zbliżonych kolorów i odcieni mogłaby prowadzić do szybkiego wyczerpania całej palety dostępnych kolorów i uzyskania przez niektóre podmioty gospodarcze przewagi konkurencyjnej niezgodnej z systemem niezakłóconej konkurencji i z ogólnym interesem polegającym na tym, by niestosownie nie ograniczać możliwości używania kolorów przez inne podmioty gospodarcze.

Zdaniem Sądu, w niniejszym przypadku należy uznać, iż skarżąca nie przedstawiła przed Izbą Odwoławczą dowodów pozwalających na stwierdzenie istnienia w niniejszej sprawie wyjątkowych okoliczności, a w szczególności na stwierdzenie, że liczba towarów, dla których zgłoszono znak towarowy, jest do tego stopnia ograniczona i że rynek właściwy jest do tego stopnia szczególny, iż po pierwsze kolor sam w sobie byłby w stanie wskazywać pochodzenie handlowe towarów o tym kolorze, a po drugie jego monopolizacja nie tworzyłaby nieuprawnionej przewagi konkurencyjnej na rzecz właściciela znaku towarowego wbrew interesowi publicznemu. Sąd uznał, że w rozpatrywanym sektorze właściwy krąg odbiorców zazwyczaj styka się z omawianymi towarami w różnych kolorach, przy czym kolory te nie są postrzegane jako wskazówka pochodzenia handlowego tych towarów.

poprzednia  

1 2

Umowa w trybie ofertowym

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: