Nieuczciwe loterie i konkursy SMS - jak się bronić?
2011-02-15 12:44
Wzór oświadczenia © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Loterie SMS dostępne i popularne
fot. mat. prasowe
Wzór oświadczenia
- Nie przystępujmy do żadnej gry, zanim nie poznamy jej regulaminu, a w szczególności nie dowiemy się, w jaki sposób można się z niej wypisać.
- Nigdy nie bierzmy udziału w grach, w których płacimy za SMS-y przychodzące - przecież nie wiemy, ile ich będzie, a z reguły są one kosztowne.
- Pamiętajmy, że mamienie pewnością wygranej to oszustwo. Potwierdził to Prezes UOKIK nakładając karę na firmę stosującą takie praktyki.
- Zwracajmy baczniejszą uwagę na usługi, z których korzystamy w Internecie. Wielu usługodawców celowo zataja lub podaje nieprawdziwe informacje o koszcie SMS-a, którego musimy wysłać, aby poznać np. nasz wynik testu IQ, datę śmierci lub sprezentować komuś elektroniczną kartkę.
Pamiętajmy
- 1. Wiadomości SMS wysłane na numery rozpoczynające się od cyfr 70 (np. 70325) kosztują mniej niż 1 zł.
- 2. Numery rozpoczynające się od cyfr 71 będą kosztować ponad 1zł netto. Cyfra po siódemce oznacza koszt SMS-a netto, więc jeśli wyślemy wiadomość pod numer 75** - zapłacimy 5 zł plus VAT.
- 3. Możemy się także spotkać z numerami rozpoczynającymi się od cyfry 9. W tym przypadku usługa będzie kosztować ponad 10 zł. Dwie cyfry po dziewiątce to cena SMS netto, czyli np. za wiadomość wysłaną na numer 920** zapłacimy 20 zł plus VAT.
Na stronie Centrum Informacji Konsumenckiej Urzędu Komunikacji Elektronicznej znajduje się film, który opowiada, jak rozpoznać kosztownego SMS-a.
Co zrobić, gdy się już wpadnie?
Trzeba zadzwonić i napisać skargę do swojego operatora oraz - jeśli posiadamy takie dane - do organizatora loterii wysłać pismo, którego wzór zamieszczono powyżej. Urząd Komunikacji Elektronicznej obecnie nie ma uprawnień, aby żądać zaprzestania prowadzenia konkursu czy loterii, które zostały zorganizowane w nieuczciwy sposób. Wystąpił jednak do operatorów i usługodawców z apelem o wzięcie przez nich odpowiedzialności i przywrócenie przyzwoitych standardów w świadczeniu tych usług. Podjął także kroki prawne, by ukarać jednego z operatorów komórkowych, na którego zlecenie jest prowadzona nieuczciwa loteria. Konsumenci mogą też zwracać się o pomoc do Centrum Informacji Konsumenckiej UKE: 801 900 853 (koszt połączenia jak za połączenie lokalne) lub 22 534 91 74.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl