Reguły korzystania ze służbowego telefonu i komputera
2011-01-20 13:55
Przeczytaj także: Odpowiedzialność materialna pracownika a wysokość szkody
Warto podpisać umowęPonieważ o zasadach wykorzystania powierzonego mienia decyduje wyłącznie pracodawca, może je określić w dowolnej formie. Nie tylko w drodze umowy zawartej z pracownikiem, ale także w regulaminie pracy, zarządzeniu czy choćby poprzez ustne polecenie.
Obowiązki pracownika
Z Kodeksu pracy wynika obowiązek sprawowania szczególnej pieczy nad powierzonym mieniem, czego wyrazem jest obciążenie pracownika pełną odpowiedzialnością za jego utratę. Istnienie tego obowiązku nie zależy od potwierdzenia w jakimkolwiek dokumencie. Jednak jeśli strony podpisują umowę, mogą określić, na czym konkretnie ma polegać zachowanie dbałości o powierzony sprzęt. Przykładowe postanowienia umowy w tym zakresie mogą wyglądać następująco:
- Pracownik zobowiązuje się podejmować wszelkie niezbędne czynności w celu ochrony sprzętu przed kradzieżą.
- Pracownik zobowiązuje się nie udostępniać powierzonego sprzętu osobom trzecim.
- Pracownik zobowiązuje się korzystać z powierzonego komputera przenośnego jedynie w zakładzie pracy lub w domu pracownika, w innych zaś miejscach - tylko po uzyskaniu pisemnej zgody pracodawcy.
W umowie lub regulaminie pracy można wyraźnie określić cel, dla którego pracodawca powierza pracownikowi sprzęt telefoniczny lub komputerowy. Cel taki może zostać określony ogólnie - jako wykonywanie obowiązków wynikających z umowy o pracę, bądź szczegółowo - poprzez wskazanie, jakie dokładnie czynności, w jakim czasie i dla wykonania jakiego zadania mogą być dokonywane przy użyciu powierzonego sprzętu.
Pracodawcy wolno:
- zakazać korzystania z powierzonego telefonu lub komputera służbowego w celach prywatnych;
- nakazać używanie do celów służbowych wyłącznie telefonu lub komputera służbowego.
3 zasady kontrolowania pracownika
Pracodawca może kontrolować sposób, w jaki pracownik korzysta z powierzonych urządzeń - np. sprawdzać historię przeglądanych stron internetowych. Choć nie wynika to wprost z przepisów prawa, przyjmuje się, że pracodawcę obowiązują w tym zakresie trzy zasady:
- pracownika należy z góry uprzedzić o możliwości przeprowadzania kontroli,
- kontrola nie może być prowadzona permanentnie,
- przeprowadzanie kontroli musi być uzasadnione obiektywnymi przyczynami.
W praktyce często pojawia się pytanie, czy pracodawca ma prawo zobowiązać pracownika do tego, by kontakt z nim za pośrednictwem telefonu komórkowego lub komunikatora internetowego był możliwy o każdej porze - po to, żeby w razie konieczności zawsze móc polecić pracownikowi wykonanie dodatkowej pracy. Ponieważ w takiej sytuacji pracownik pełniłby dyżur "pod telefonem", możliwość wydania takiego polecenia podlega ograniczeniom wynikającym z przepisów dotyczących dyżuru pracowniczego.
www.KadryOnline.pl - Serwis specjalistów ds. personalnych. Praktyczne wskazówki dotyczące prawa pracy, najświeższe interpretacje przepisów, informacje o zmianach prawnych, bezpłatne biuletyny e-mailowe.

oprac. : KadryOnline