Usługi pocztowe - poradnik konsumenta
2010-12-27 13:20
Przeczytaj także: Paczki pocztowe: terminowość IV 2009 - IV 2010
TERMINOWOŚĆ USŁUG POCZTOWYCH
Powszechne usługi pocztowe stanowią segment prawnie regulowany, zatem winny być wykonywane w ściśle określony jednolity sposób, z zachowaniem wymaganej prawem jakości.
Aktualnie obowiązujące Pocztę Polską jako operatora publicznego uregulowania prawne dotyczące terminów doręczania przesyłek pocztowych (rejestrowanych i nierejestrowanych), wynikają z ustawy Prawo pocztowe oraz rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 9 stycznia 2004 r. w sprawie warunków wykonywania powszechnych usług pocztowych (Dz. U. Nr 5 poz. 34 z późn. zm.).
Zgodnie z § 43 ww. rozporządzenia przesyłki powinny być doręczane z zachowaniem wskaźników terminowości doręczeń.
Wskaźniki, o których mowa, są określone w załączniku Nr 2 do ww. rozporządzenia. Dla poszczególnych rodzajów przesyłek został określony termin doręczenia oraz cel w zakresie terminowości doręczeń, przy czym stanowi on wyrażony w procentach udział liczby przesyłek doręczonych w określonym terminie liczony od dnia nadania do dnia doręczenia do ogólnej liczby nadanych przesyłek.
Dla przesyłek listowych najszybszej kategorii (czyli priorytetowych) określone są trzy terminy i odpowiednio cele, tj. w terminie doręczenia D+1 przesyłki winny być doręczone w 82 %, w terminie D+2 – 90 %, a w terminie D+3 – 94 % ogólnej liczby przesyłek. Natomiast dla przesyłek listowych niebędących przesyłkami najszybszej kategorii odpowiednio D+3 – 85%, a dla D+5 – 97 %.
Natomiast dla paczek pocztowych określono dwa terminy i odpowiednio cele, tj. dla paczek pocztowych najszybszej kategorii celem doręczenia określonym w przepisach jest D+1 dla 80 % przesyłek tej kategorii oraz dla paczek pocztowych niebędących paczkami pocztowymi najszybszej kategorii D+3 dla 90 % paczek tej kategorii.
fot. mat. prasowe
Wskaźniki terminowości doręczeń przesyłek w obrocie krajowym
Jak zatem wynika z powyższego osiągnięcie tych terminów jest jedynie wynikiem pożądanym i deklaratoryjnym, a nie gwarantowanym przez operatora publicznego. Jednakże wskazać należy, iż art. 48a ust. 1 ustawy Prawo pocztowe nakłada na operatora publicznego obowiązek doręczania przesyłek listowych w ramach powszechnej usługi:
- nie później niż w 4 dniu po dniu nadania - w przypadku przesyłki listowej najszybszej kategorii (priorytet),
- nie później niż w 6 dniu po dniu nadania - w przypadku przesyłki niebędącej przesyłką najszybszej kategorii.
Wskazać jednak należy, że pomimo postanowień wynikających z art. 48a ustawy Prawo pocztowe, zgodnie z którymi operator publiczny obowiązany jest do przestrzegania ustalonych terminów doręczania przesyłek pocztowych, jedyną sankcją w tym przypadku wynikającą z niewłaściwego wykonania usługi jest możliwość złożenia skargi przez nadawcę bez możliwości uzyskania odszkodowania z tego tytułu.
Działania Prezesa UKE w zakresie terminowego doręczania przesyłek pocztowych są bardzo ograniczone z uwagi na brak stosowanych przepisów prawa, które umożliwiłyby skuteczne podejmowanie decyzji w tym zakresie.
W odniesieniu natomiast do innych usług pocztowych UKE wskazuje, iż w regulaminie operatora mogą znajdować się terminy w jakich przesyłki określonego rodzaju winny być doręczone adresatowi. Jeśli zatem regulamin przewiduje terminy gwarantowane, to operator powinien ich dochować. W sytuacji nie zachowania gwarantowanego terminu klientowi przysługuje roszczenia z tytułu nienależytego wykonania usługi pocztowej.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl