eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckieUsługi pocztowe - poradnik konsumenta

Usługi pocztowe - poradnik konsumenta

2010-12-27 13:20

Przeczytaj także: Paczki pocztowe: terminowość IV 2009 - IV 2010


Jeżeli operator nadal nie chce uznać racji reklamującego, jego odpowiedź powinna zawierać pouczenie o wyczerpaniu drogi postępowania reklamacyjnego i prawie dochodzenia roszczeń na drodze sądowej, o postępowaniu mediacyjnym prowadzonym przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej oraz o możliwości rozpatrzenia sprawy przed stałym polubownym sądem konsumenckim przy Prezesie Urzędu Komunikacji Elektronicznej.

ODPOWIEDZIALNOŚĆ OPERATORA POCZTOWEGO W ZAKRESIE NIEPOWSZECHNYCH USŁUG POCZTOWYCH

W przypadku niewywiązania się z zawartej z nadawcą umowy podlega on odpowiedzialności za niewykonanie lub nienależyte wykonanie usługi pocztowej. Wysokość odszkodowania oraz procedurę postępowania reklamacyjnego, w tym terminy rozpatrywania reklamacji, znajdziesz w regulaminie świadczenia usług pocztowych operatora pocztowego.

Jeżeli droga postępowania reklamacyjnego została wyczerpana, to spór konsumenta z Pocztą Polską ma charakter cywilno prawny i może zostać rozstrzygnięty w drodze postępowania mediacyjnego, postępowania przed stałym polubownym sądem konsumenckim przy Prezesie Urzędu Komunikacji Elektronicznej lub w drodze postępowania cywilnego przed sądem powszechnym.

POZASĄDOWE ROZSTRZYGANIE SPORÓW

Niekorzystne rozpatrzenie reklamacji przez Operatora Pocztowego nie zamyka Ci drogi do dochodzenia roszczeń.

Stosownie do przepisów ustawy z 12 czerwca 2003 r. Prawo pocztowe (t.j. Dz. U. z 2008 r. Nr 189, poz. 1159 późn. zm.) po wyczerpaniu drogi postępowania reklamacyjnego przysługuje prawo dochodzenia roszczeń w postępowaniu polubownym oraz przed sądem powszechnym. Możesz więc zwrócić się:
  • do Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej – z wnioskiem o przeprowadzenie postępowania mediacyjnego w sprawie zaistniałego sporu; lub
  • do Stałego Polubownego Sądu Konsumenckiego przy Prezesie UKE – z wnioskiem o rozpatrzenie sporu i wydanie wyroku rozstrzygającego spór; lub
  • do właściwego Sądu Powszechnego.

Pamiętaj, że:


1. Postępowanie polubowne (mediacyjne i przed sądem polubownym) daje możliwość znalezienia wspólnego rozwiązania sporu w sposób szybszy i tańszy aniżeli wniesieniesprawy do sądu powszechnego.

2. Droga postępowania polubownego jest możliwa tylko w przypadku, gdy występuje o mediację KONSUMENT, czyli osoba fizyczna, która korzysta z usług pocztowych dla celów niezwiązanych bezpośrednio z działalnością gospodarczą lub wykonywaniem zawodu.

MEDIACJA z OPERATOREM POCZTOWYM

Mediacja nie jest inną formą reklamacji i nie należy oczekiwać, iż Prezes UKE władczo rozstrzygnie spór i wyda decyzję korzystną dla konsumenta.

Wnioski o mediacje są rozpatrywane indywidualnie, z uwzględnieniem wszelkich okoliczności sprawy. Podobne z pozoru przypadki różnią się od siebie, w związku z czym konieczne jest dogłębne przeanalizowanie sprawy w celu wykazania ewentualnej wady przy świadczeniu usługi pocztowej lub niewłaściwego prowadzenia postępowania reklamacyjnego.

Postępowanie mediacyjne prowadzone jest wyłącznie korespondencyjnie.

poprzednia  

1 ... 4 5 6 7

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: