Usługi pocztowe - poradnik konsumenta
2010-12-27 13:20
Przeczytaj także: Paczki pocztowe: terminowość IV 2009 - IV 2010
Jeżeli operator nadal nie chce uznać racji reklamującego, jego odpowiedź powinna zawierać pouczenie o wyczerpaniu drogi postępowania reklamacyjnego i prawie dochodzenia roszczeń na drodze sądowej, o postępowaniu mediacyjnym prowadzonym przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej oraz o możliwości rozpatrzenia sprawy przed stałym polubownym sądem konsumenckim przy Prezesie Urzędu Komunikacji Elektronicznej.
ODPOWIEDZIALNOŚĆ OPERATORA POCZTOWEGO W ZAKRESIE NIEPOWSZECHNYCH USŁUG POCZTOWYCH
W przypadku niewywiązania się z zawartej z nadawcą umowy podlega on odpowiedzialności za niewykonanie lub nienależyte wykonanie usługi pocztowej. Wysokość odszkodowania oraz procedurę postępowania reklamacyjnego, w tym terminy rozpatrywania reklamacji, znajdziesz w regulaminie świadczenia usług pocztowych operatora pocztowego.
Jeżeli droga postępowania reklamacyjnego została wyczerpana, to spór konsumenta z Pocztą Polską ma charakter cywilno prawny i może zostać rozstrzygnięty w drodze postępowania mediacyjnego, postępowania przed stałym polubownym sądem konsumenckim przy Prezesie Urzędu Komunikacji Elektronicznej lub w drodze postępowania cywilnego przed sądem powszechnym.
POZASĄDOWE ROZSTRZYGANIE SPORÓW
Niekorzystne rozpatrzenie reklamacji przez Operatora Pocztowego nie zamyka Ci drogi do dochodzenia roszczeń.
Stosownie do przepisów ustawy z 12 czerwca 2003 r. Prawo pocztowe (t.j. Dz. U. z 2008 r. Nr 189, poz. 1159 późn. zm.) po wyczerpaniu drogi postępowania reklamacyjnego przysługuje prawo dochodzenia roszczeń w postępowaniu polubownym oraz przed sądem powszechnym. Możesz więc zwrócić się:
- do Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej – z wnioskiem o przeprowadzenie postępowania mediacyjnego w sprawie zaistniałego sporu; lub
- do Stałego Polubownego Sądu Konsumenckiego przy Prezesie UKE – z wnioskiem o rozpatrzenie sporu i wydanie wyroku rozstrzygającego spór; lub
- do właściwego Sądu Powszechnego.
Pamiętaj, że:
1. Postępowanie polubowne (mediacyjne i przed sądem polubownym) daje możliwość znalezienia wspólnego rozwiązania sporu w sposób szybszy i tańszy aniżeli wniesieniesprawy do sądu powszechnego.
2. Droga postępowania polubownego jest możliwa tylko w przypadku, gdy występuje o mediację KONSUMENT, czyli osoba fizyczna, która korzysta z usług pocztowych dla celów niezwiązanych bezpośrednio z działalnością gospodarczą lub wykonywaniem zawodu.
MEDIACJA z OPERATOREM POCZTOWYM
Mediacja nie jest inną formą reklamacji i nie należy oczekiwać, iż Prezes UKE władczo rozstrzygnie spór i wyda decyzję korzystną dla konsumenta.
Wnioski o mediacje są rozpatrywane indywidualnie, z uwzględnieniem wszelkich okoliczności sprawy. Podobne z pozoru przypadki różnią się od siebie, w związku z czym konieczne jest dogłębne przeanalizowanie sprawy w celu wykazania ewentualnej wady przy świadczeniu usługi pocztowej lub niewłaściwego prowadzenia postępowania reklamacyjnego.
Postępowanie mediacyjne prowadzone jest wyłącznie korespondencyjnie.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl