Usługi pocztowe - poradnik konsumenta
2010-12-27 13:20
Przeczytaj także: Paczki pocztowe: terminowość IV 2009 - IV 2010
I. Odpowiedzialność operatora publicznego w zakresie powszechnych usług pocztowych
W przypadku niewywiązania się z zawartej z nadawcą umowy podlega on odpowiedzialności za niewykonanie lub nienależyte wykonanie usługi pocztowej.
Jednakże UWAGA- odpowiedzialność operatora publicznego wobec klientów z tytułu świadczenia powszechnej usługi pocztowej jest ograniczona do przypadków określonych w ustawie, a odszkodowanie przysługuje:
- za utratę przesyłki poleconej - w wysokości żądanej przez nadawcę, nie wyższej jednak niż pięćdziesięciokrotność opłaty pobranej przez operatora publicznego za traktowanie przesyłki jako przesyłki poleconej;
-
za utratę paczki pocztowej - w wysokości Żądanej przez nadawcę, nie wyższej jednak niż
dziesięciokrotność opłaty pobranej za jej nadanie; - za utratę przesyłki z zadeklarowaną wartością - w wysokości Żądanej przez nadawcę, nie wyższej jednak niż zadeklarowana wartość przesyłki;
- za ubytek zawartości lub uszkodzenie paczki pocztowej lub przesyłki poleconej - w wysokości Żądanej przez nadawcę lub w wysokości zwykłej wartości utraconych lub uszkodzonych rzeczy, nie wyższej jednak niż maksymalna wysokość odszkodowania, o którym mowa w pkt 1 lub 2;
- za ubytek zawartości przesyłki z zadeklarowaną wartością - w wysokości zwykłej wartości utraconych rzeczy;
- za uszkodzenie zawartości przesyłki z zadeklarowaną wartością - w wysokości zwykłej wartości rzeczy, których uszkodzenie stwierdzono.
W przypadku niezrealizowania przekazu pocztowego przysługuje odszkodowanie w wysokości pięciokrotnej opłaty pobranej za jego nadanie. Ponadto zwrotowi podlega kwota pieniężna określona w przekazie pocztowym.
W razie niewykonania usługi operator, niezależnie od należnego odszkodowania, zwraca w całości opłatę pobraną za wykonanie usługi.
Jeżeli droga postępowania reklamacyjnego została wyczerpana, to spór konsumenta z Pocztą Polską ma charakter cywilnoprawny i może zostać rozstrzygnięty w drodze postępowania mediacyjnego, postępowania przed stałym polubownym sądem konsumenckim przy Prezesie Urzędu Komunikacji Elektronicznej lub w drodze postępowania cywilnego przed sądem powszechnym.
Drogę postępowania reklamacyjnego uważa się za wyczerpaną w przypadku:
- odmowy uznania reklamacji przez operatora albo
- niezapłacenia dochodzonej należności w terminie 90 dni od dnia wniesienia reklamacji.
Kiedy można wnieść reklamację?
Prawo przewiduje kilka przypadków, kiedy możesz wnieść reklamacje w kwestiach pocztowych:
- Kiedy Twoja przesyłka rejestrowana lub zawiadomienie o jej próbie (np. list polecony) nie zostały doręczone w ciągu 14 dni roboczych, wówczas już 15 dnia możesz wnieść Twoją reklamację, nie później jednak niż w terminie 12 miesięcy od dnia ich nadania.
- Kiedy doręczenie kwoty pieniężnej określonej w przekazie pocztowym lub zawiadomienia o próbie doręczenia tej kwoty nie nastąpiło w terminie 14 dni od dnia nadania, wówczas już 15 dnia możesz wnieść Twoją reklamację, nie później jednak niż w terminie 12 miesięcy od dnia ich nadania.
- Bezpośrednio przy przyjęciu przez adresata uszkodzonej przesyłki rejestrowanej lub przesyłki rejestrowanej, w której adresat stwierdzi ubytek zawartości.
![Terminowość przesyłek I-VI 2012 Terminowość przesyłek I-VI 2012](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/Poczta-Polska/Terminowosc-przesylek-I-VI-2012-105085-150x100crop.jpg)
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl