Naprawa samochodu: jakie mamy prawa?
2010-12-10 11:17
Sprawy z kategorii „Umowa o dzieło” zgłaszane na Infolinię Konsumencką-dane za okres lut © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Gdy warsztat samochodowy nie wykonał naprawy
Spośród skarg otrzymywanych przez Infolinię Konsumencką Stowarzyszenia Konsumentów Polskich, wyróżnić możemy następujące najczęstsze praktyki warsztatów:Opóźnienie w realizacji umowy
Samochód miał być gotowy na piątek, konsument zapłacił za naprawę, tymczasem na auto trzeba będzie poczekać jeszcze dwa tygodnie. Co robić w takim przypadku?
W przypadku niewykonania przez warsztat umowy w czasie umówionym, konsument powinien złożyć do przedsiębiorcy pisemną reklamację, w której wyznaczy dodatkowy termin na naprawę samochodu (art. 636 kodeksu cywilnego). Jeśli auto nie zostanie naprawione w tym terminie, konsument ma do wyboru dwa działania:
- może odstąpić od umowy czyli zażądać zwrotu zapłaconej za naprawę kwoty,
- może powierzyć naprawę auta innemu zakładowi i obciążyć kosztami naprawy nierzetelny warsztat.
Odebranie naprawionego samochodu często nie kończy konsumenckich zmagań z warsztatem. Nierzadko okazuje się, iż zgłaszana przez konsumenta usterka wcale nie została usunięta lub uszkodzeniu uległy inne podzespoły.
Jeżeli przedsiębiorca nie poprawi wykonanej przez siebie usługi w wyznaczonym terminie, konsument ma do wyboru dwa działania:
- jeśli wady przeprowadzonej naprawy są istotne (np. poważnie wpływające na komfort i bezpieczeństwo jazdy), konsument może odstąpić od umowy czyli zażądać zwrotu zapłaconej kwoty,
- jeśli wady przeprowadzonej naprawy nie są istotne, konsument może żądać odpowiedniego obniżenia ceny usługi (o kwotę, jaką zapłaciłby w innym zakładzie za poprawienie lub dokończenie nierzetelnej naprawy).
Żądanie wyższej ceny w stosunku do pierwotnie uzgodnionej
Zdarzają się sytuacje, w których już po wykonaniu usługi przedsiębiorca żąda dodatkowych opłat, np. za dodatkowe prace, których konsument nie zamawiał.
Przedsiębiorca nie ma prawa żądać zapłacenia ceny wyższej niż umówiona, chyba że mimo zachowania należytej staranności nie mógł przewidzieć konieczności przeprowadzenia prac dodatkowych (art. 630 kodeksu cywilnego). Wówczas jednak przedsiębiorca powinien poprosić konsumenta o zgodę na wykonanie dodatkowych prac.
Często jednak konsumenci, przekonani, że naprawa nie będzie kosztowna, nie ustalają z warsztatem ceny naprawy. Potem, przy odbiorze auta, otrzymują fakturę opiewającą na kwotę znacznie wyższą od przewidywanej. Konsumentów chroni wówczas zapis art. 628 kodeksu cywilnego:
„(...)Jeżeli strony nie określiły wysokości wynagrodzenia ani nie wskazały podstaw do jego ustalenia, poczytuje się w razie wątpliwości, że strony miały na myśli zwykłe wynagrodzenie za dzieło tego rodzaju (…)”
Zatem konsument może zapłacić cenę uśrednioną, obliczoną w oparciu o cenniki innych zakładów operujących na danym obszarze.
oprac. : Stowarzyszenie Konsumentów Polskich