Niezamówiona przesyłka - jakie prawa konsumenta?
2010-10-29 13:06
© fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Nieuczciwe praktyki rynkowe a ochrona praw konsumenta
Zdarza się, że zaglądając do skrzynki pocztowej znajdujemy tam czasopismo lub książkę wyraźnie zaadresowane do nas, a które nie zostały przez nas zamówione. Ponadto otrzymujemy wezwania do zapłaty za dostarczoną przesyłkę lub też do odesłania jej firmie na własny koszt. Jak powinniśmy zachować się w takiej sytuacji?Jeżeli jesteśmy pewni, że przesyłka nie została przez nas zamówiona, nie mamy żadnych zobowiązań w stosunku do przedsiębiorcy, od którego ją otrzymaliśmy – nie musimy ani płacić za taką przesyłkę ani też jej odsyłać. Nie ma przy tym znaczenia, czy pokwitowaliśmy odbiór przesyłki, czy nie. Działanie przedsiębiorcy, który żąda od nas w takich przypadkach zapłaty, stanowi nieuczciwą praktykę rynkową i jest niezgodne z prawem.
Jeżeli jednak przedsiębiorca wysyła nam wezwania do zapłaty lub upomina nas żądając zwrotu nadesłanego towaru możemy wysłać do niego informację, że w związku z tym, iż przesyłka nie została przez nas zamówiona, nie zapłacimy za nią.
W piśmie tym możemy powołać się na art. 15 ustawy z dnia 2 marca 2000 roku o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz. U. Nr 22, poz. 271), który stanowi: „Spełnienie świadczenia niezamówionego przez konsumenta następuje na ryzyko przedsiębiorcy i nie nakłada na konsumenta żadnych zobowiązań”.
Taka zdecydowana reakcja uświadomi nieuczciwego przedsiębiorcę, że znamy swoje prawa i zniechęci go do dalszych kroków mających na celu wyłudzenie od nas bezpodstawnej zapłaty.
fot. mat. prasowe
W 2010 roku w okresie od marca do końca sierpnia konsultanci Infolinii Konsumenckiej SKP odebrali 23 620 telefonów, co wobec 14 191 telefonów w analogicznym okresie 2009 roku oznacza wzrost liczby połączeń o ponad 65%.
Od marca 2010 roku Infolinia Konsumencka jest dostępna również dla połączeń z telefonów komórkowych. Połączenia tego typu stanowią prawie 40% wszystkich odbieranych telefonów. Wśród połączeń z telefonów stacjonarnych dominują telefony od mieszkańców województwa mazowieckiego (15% wszystkich połączeń) i śląskiego (7% wszystkich połączeń).
W 2010 roku została uruchomiona także nowa – emailowa – droga kontaktu z Infolinią (infolinia@skp.pl). Z poradnictwa mailowego skorzystało już ponad 2600 konsumentów.
oprac. : Stowarzyszenie Konsumentów Polskich