Zmiana regulaminu wynagradzania a wypowiedzenie zmieniające
2010-10-26 12:20
Przeczytaj także: Regulamin wynagradzania w małych firmach
Pytanie: Czy przed wprowadzeniem nowego regulaminu premiowania należy dać pracownikom wypowiedzenie zmieniające warunki pracy i płacy? Zaznaczam, że dla niektórych pracowników nowy regulamin spowoduje obniżenie wynagrodzenia (w starym regulaminie mieli większą premię). Jeżeli tak - to kiedy najwcześniej można go wprowadzić? Czy po okresie wypowiedzenia?Odpowiedź: Wprowadzenie mniej korzystnych postanowień regulaminu wynagradzania wymaga dokonania wypowiedzeń zmieniających dla pracowników, którzy są tym regulaminem objęci. Wypowiedzeń należy dokonać po wejściu w życie zmienionego regulaminu.
1. Niekorzystne zmiany w regulaminie - trzeba wypowiedzieć warunki pracy lub płacy
Do regulaminu wynagradzania stosuje się odpowiednio niektóre przepisy Kodeksu pracy dotyczące układów zbiorowych pracy. Oznacza to m.in., że korzystniejsze niż dotychczasowe postanowienia regulaminu wynagradzania z dniem jego wejścia w życie zastępują z mocy prawa wynikające z dotychczasowych przepisów prawa pracy warunki umowy o pracę. Natomiast postanowienia mniej korzystne wprowadza się w drodze wypowiedzenia pracownikom dotychczasowych warunków umowy o pracę (wypowiedzenia zmieniającego).
Jak z powyższego wynika, wypowiedzenia zmieniające są konieczne w odniesieniu do tych pracowników, którym zmiana regulaminu wynagradzania pogarsza ich sytuację. Wypowiedzeń tych nie trzeba natomiast wręczać pracownikom, których warunki wynagradzania, mimo nowych postanowień regulaminu, nie zmienią się lub ulegną polepszeniu.
Należy również wskazać, że określone w regulaminie wynagradzania prawo do świadczenia pieniężnego (w sytuacji opisanej w pytaniu - premii), w tym i zasady jego nabywania, wchodzą w treść indywidualnego stosunku pracy - co powoduje, że ich zmiana wymaga wypowiedzenia warunków pracy i płacy.
2. Najpierw wprowadzamy regulamin - dopiero po tym dokonujemy wypowiedzeń
Zgodnie z kodeksową regułą regulamin wynagradzania wchodzi w życie po upływie 2 tygodni od dnia podania go do wiadomości pracowników, w sposób przyjęty u danego pracodawcy. Zasadę tę należy również odnieść do dokonywania zmian w istniejącym już regulaminie.
Tak więc nowe postanowienia regulaminu mogą wejść w życie najwcześniej po upływie 2 tygodni od podania ich do wiadomości pracowników (np. poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń, przesłanie pocztą elektroniczną). Po tych 2 tygodniach zmiany wejdą w życie i dopiero wówczas można dokonywać wypowiedzeń zmieniających, dostosowując indywidualną treść stosunku pracy poszczególnych pracowników do nowych postanowień regulaminu (zmiana postanowień regulaminu będzie stanowiła przyczynę uzasadniającą wypowiedzenie zmieniające).
Podstawa prawna:
- art. 77 2 § 5 i § 6; art. 24113 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz.U. z 1998 r. nr 21, poz. 94)
Portal Kadrowy - odpowiedzi ekspertów prawa pracy. Porady wraz z podstawą prawną otrzymasz na skrzynkę. Dajemy gwarancję profesjonalnej odpowiedzi. W portalu do pobrania m.in. wzory, wskaźniki, kalkulatory, akty prawne.
oprac. : Bartosz Miszewski / Portal Kadrowy