Akta osobowe pracownika
2010-10-04 13:45
Przeczytaj także: Dane osobowe pracownika a przynależność do partii
Część B - dokumenty dotyczące nawiązania stosunku pracy oraz przebiegu zatrudnienia pracownika
W części B akt osobowych pracownika powinny znajdować się wszystkie dokumenty od momentu nawiązania z nim stosunku pracy, aż do jego rozwiązania (sam akt dokumentujący rozwiązanie stosunku pracy znajduje się w części C). § 6 rozporządzenia zawiera przykładowy katalog takich dokumentów:
- umowa o pracę oraz zakres obowiązków pracownika (umowa o pracę powinna być sporządzona w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden otrzymuje pracownik, a drugi włącza się do części B akt osobowych pracownika);
- dokumenty dotyczące wykonywania pracy w formie telepracy;
- pisemne potwierdzenie zapoznania się przez pracownika z regulaminem pracy, przepisami BHP oraz z zakresem informacji stanowiących tajemnicę ustawowo chronioną;
- zaświadczenia o ukończeniu wymaganego szkolenia w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy;
- oświadczenie pracownika będącego rodzicem lub opiekunem dziecka o zamiarze lub o braku zamiaru korzystania z uprawnień związanych z rodzicielstwem (art. 1891 KP);
- dokumenty dotyczące powierzenia pracownikowi mienia z obowiązkiem zwrotu albo do wyliczenia się;
- dokumenty związane z podnoszeniem przez pracownika kwalifikacji zawodowych;
- oświadczenia dotyczące wypowiedzenia pracownikowi warunków umowy o pracę lub zmiany tych warunków w innym trybie;
- dokumenty związane z przyznaniem pracownikowi nagrody lub wyróżnienia;
- odpis zawiadomienia w wymierzeniu pracownikowi kary porządkowej (dokument ten jest usuwany z akt osobowych pracownika po roku nienagannej pracy);
- pisma dotyczące udzielenia pracownikowi dodatkowego urlopu macierzyńskiego, dodatkowego urlopu na warunkach urlopu macierzyńskiego, urlopu ojcowskiego, urlopu wychowawczego oraz urlopu bezpłatnego;
- dokumenty związane z obniżeniem wymiaru czasu pracy, w przypadku złożenia takiego wniosku przez pracownika uprawnionego do urlopu wychowawczego;
- orzeczenia lekarskie wydane w związku z przeprowadzonymi badaniami okresowymi i kontrolnymi;
- umowę o zakazie konkurencji, jeżeli strony zawarły taką umowę w okresie pozostawania w stosunku pracy;
- wnioski pracownika dotyczące ustalenia indywidualnego rozkładu jego czasu pracy, stosowania do niego systemu skróconego tygodnia pracy, a także stosowania do niego systemu czasu pracy, w którym praca jest świadczona wyłącznie w piątki, soboty, niedziele i święta;
- wniosek pracownika o poinformowanie właściwego inspektora pracy o zatrudnianiu pracowników pracujących w nocy oraz kopię informacji w tej sprawie skierowanej do właściwego inspektora pracy;
- korespondencję z reprezentującą pracownika zakładową organizacją związkową we wszystkich sprawach ze stosunku pracy wymagających współdziałania pracodawcy z tą organizacją lub innymi podmiotami konsultującymi sprawy ze stosunku pracy;
- informacje dotyczące wykonywania przez pracownika powszechnego obowiązku obrony.
Przeczytaj także:
Akta osobowe: dostęp a ochrona danych pracownika
![Akta osobowe: dostęp a ochrona danych pracownika [© fotogestoeber - Fotolia.com] Akta osobowe: dostęp a ochrona danych pracownika](https://s3.egospodarka.pl/grafika/akta-osobowe/Akta-osobowe-dostep-a-ochrona-danych-pracownika-5tvaz6.jpg)
oprac. : eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
akta osobowe, dane osobowe, dane pracownika, ochrona danych osobowych, dokumentacja pracownicza, uprawnienia pracodawcy