Akta osobowe pracownika
2010-10-04 13:45
Każdy pracownik wie, że pracodawca prowadzi różnego rodzaju dokumentacje dotyczące tego, co dzieje się w jego zakładzie pracy. Niektóre z nich dotyczą również pracowników i ich pracy. Najważniejsze z nich znajdują się w aktach osobowych pracownika. Co to są akta osobowe pracownika, o których z pewnością każdy pracownik słyszał, ale nie każdy je widział? Co się w nich znajduje? Jakich informacji pracodawca ma prawo żądać od pracownika i które z nich może utrwalać, zamieszczając je w aktach osobowych pracownika? Jak pracodawca powinien prowadzić dokumentację w swoim zakładzie pracy?
Przeczytaj także: Dane osobowe pracownika a przynależność do partii
Akta osobowe pracownika stanowią zbiór najważniejszych dokumentów, pism i oświadczeń związanych ze stosunkiem pracy określonego pracownika. Zazwyczaj jest to gruba teczka opatrzona nazwą „Akta osobowe” oraz imieniem i nazwiskiem pracownika. Kwestie dotyczące prowadzenia akt osobowych pracownika reguluje rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 28 maja 1996 r. w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych pracownika (Dz.U. 2009, nr 115, poz. 971). Zgodnie z nim, prawidłowo prowadzone akta osobowe pracownika powinny składać się z trzech części:- części A, w której znajdują się dokumenty zgromadzone w związku z ubieganiem się o zatrudnienie,
- części B, która zawiera dokumenty dotyczące nawiązania stosunku pracy oraz przebiegu zatrudnienia pracownika,
- części C, obejmującej dokumenty związane z ustaniem zatrudnienia.
Zgodnie z § 1 wspomnianego rozporządzenia, pracodawca ma prawo żądać od osoby ubiegającej się o zatrudnienie:
- wypełnionego kwestionariusza osobowego dla osoby ubiegającej się o zatrudnienie, który zawiera takie dane jak: imię i nazwisko, imiona rodziców, datę urodzenia, obywatelstwo, miejsce zamieszkania (adres do korespondencji), wykształcenie, przebieg dotychczasowego zatrudnienia, numer i seria dowodu osobistego, dodatkowe umiejętności i zainteresowania;
- świadectwa pracy z poprzednich miejsc pracy lub innych dokumentów potwierdzających okresy zatrudnienia, ale tylko tych, które obejmują okresy pracy przypadające w roku kalendarzowym, w którym pracownik ubiega się o zatrudnienie;
- świadectwa ukończenia gimnazjum - w przypadku osoby ubiegającej się o zatrudnienie w celu przygotowania zawodowego;
- orzeczenia lekarskiego stwierdzającego brak przeciwwskazań do pracy na określonym stanowisku.
Osoba ubiegająca się o zatrudnienie może dodatkowo złożyć dokumenty potwierdzające jej umiejętności i osiągnięcia zawodowe, świadectwa pracy z poprzednich miejsc pracy lub inne dokumenty potwierdzające okresy zatrudnienia, obejmujące okresy pracy przypadające w innym roku kalendarzowym niż rok, w którym pracownik ubiega się o zatrudnienie oraz dokumenty stanowiące podstawę do korzystania ze szczególnych uprawnień w zakresie stosunku pracy (§ 1.1 rozporządzenia). Będzie to jednak zawsze tylko uprawnienie kandydata na pracownika, co oznacza, że sam pracodawca nie ma prawa oczekiwać takich danych.
Pracodawca, w toku postępowania rekrutacyjnego, może żądać od kandydata na pracownika, aby przedstawił on oryginały wymaganych dokumentów lub sporządzenia z nich odpisów bądź kopii. W aktach osobowych pracownika przechowuje się odpisy i kopie dokumentów składanych przez pracownika w procesie rekrutacyjnym.
Przeczytaj także:
Akta osobowe: dostęp a ochrona danych pracownika
oprac. : eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
akta osobowe, dane osobowe, dane pracownika, ochrona danych osobowych, dokumentacja pracownicza, uprawnienia pracodawcy