Spam a prawo
2010-08-01 00:33
© fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Najwięksi spamerzy IV-VI 2006
Co sprawia, że spam jest tak groźny, i dlaczego tak trudno go pokonać?Nie ma użytkownika Internetu czy poczty elektronicznej, który nigdy nie zetknął się ze spamem. Obecnie wiadomości spamowe stanowią ponad 85% całego ruchu pocztowego w Internecie.
Spam może spowodować wiele poważnych problemów, takich jak nadmierny ruch pocztowy, niedające się odzyskać koszty utraty produktywności pracowników oraz obciążenia serwerów, które przyprawiają o prawdziwy ból głowy dostawców usług pocztowych i administratorów systemów. To jednak nie koniec. Ze względu na przekonanie o jego anonimowości spam jest skutecznie wykorzystywany do przeprowadzania oszukańczych działań, takich jak reklamowanie podrobionych towarów oraz towarów pochodzących z przemytu oraz wiele innych przestępstw. Ponadto, spam jest wykorzystywany do dostarczania szkodliwego oprogramowania. Cyberprzestępcy mogą przesłać szkodliwy program w załączniku lub w treści wiadomości spamowej umieścić odsyłacz do zainfekowanej strony internetowej. Phisherzy wykorzystują również spam, aby skłonić użytkowników do odwiedzenia fałszywych wersji znanych stron internetowych stworzonych w celu kradzieży poufnych danych.
Każdy system pocztowy, łącznie z darmowymi, wykorzystuje zintegrowany filtr spamu pozwalający na oddzielenie legalnych wiadomości od niechcianych reklam. Nie można jednak odfiltrować całego spamu w taki sposób, aby nie miało to wpływu na legalną korespondencję, dlatego wciąż dostajemy zaproszenia na różne seminaria, reklamy specyfików na zwiększenie potencji, powiadomienia o wygranych na loterii itd.
Jedną z największych trudności w zwalczaniu spamu jest jego międzynarodowy charakter. Ponieważ wirtualny świat nie posiada granic, spamerzy mogą działać na globalną skalę. Ta sama wiadomość spamowa może trafić do skrzynek pocztowych w Kanadzie, Australii i innych miejscach. Niechciana reklama w języku chińskim może być rozsyłana z zainfekowanego komputera w Indiach przy pomocy centrum zarządzania zlokalizowanego w Rosji. Możemy się jedynie domyślać, gdzie mieszkają sami spamerzy.
Jednak o ile spam nie uznaje granic, legislacja antyspamowa, która różni się w zależności od kraju, podlega ograniczeniom terytorialnym. Niekiedy jest jednolita w całym kraju, innym razem nie ma jej wcale. To naturalnie utrudnia postawienie cyberprzestępców przed sądem.
Dochodzenia w sprawach dotyczących spamu zawsze są trudne do przeprowadzenia, a jeszcze trudniej jest udowodnić winę spamerów. Nie jest to jednak jedyny kłopot. Drugi problem polega na tym, że wiele osób, w tym władze odpowiedzialne za zapewnienie nam ochrony, lekceważą szkody, jakie może wyrządzić spam, często nie widząc problemu w tym, że w czyjejś skrzynce pocztowej może znajdować się niechciana korespondencja. Dlatego zagadnieniu zwalczania spamu poświęca się znacznie mniej uwagi niż, na przykład, problemowi oszustw komputerowych.
Legislacja antyspamowa: krótka historia
Proces, który zapoczątkował stworzenie ustawowych instrumentów regulujących działalność internetową, rozpoczął się w latach osiemdziesiątych ubiegłego wieku, natomiast w latach dziewięćdziesiątych wprowadzono międzynarodowe ramy prawne. Jednak większość ustaw antyspamowych powstała pod koniec lat dziewięćdziesiątych i na początku 2000 roku. Nie oznacza to jednak, że cyberprzestępstwa popełnione przed tą datą nie były karane – wiele z nich można było podciągnąć pod legislację, która już wtedy istniała. Rozwój technologiczny oraz rozpowszechnienie się Internetu spowodowały, że koniecznością stało się zawarcie w takich ustawach szczegółowej definicji nowych przestępstw popełnianych w Internecie oraz metod wykorzystywanych przez cyberprzestępców do ich popełniania.
oprac. : eGospodarka.pl