Wyjazdy wakacyjne: zagubiony bagaż
2010-06-22 10:49
Przeczytaj także: Bezpieczne wakacje first minute
Prawie 30% skarg, jakie trafiają do Europejskiego Centrum Konsumenckiego w Polsce dotyczy spraw związanych z transportem, głównie zagubienia, opóźnienia lub zniszczenia bagażu przez linie lotnicze. Co zrobić, jeśli podczas wakacyjnej podróży nasza walizka zaginie lub zostanie zniszczona w trakcie przeładunku? Oto kilka podstawowych informacji i porad.Obowiązki przewoźników lotniczych w przypadku opóźnienia, zagubienia lub zniszczenia bagażu reguluje Konwencja Montrealska. Zgodnie z nią pasażer może się domagać odszkodowania w wysokości do 1000 SDR (4,8500 PLN po średnim kursie NBP z dnia 18.06.2010).
ECK podaje, iż należy zwrócić uwagę, że kwota 1000 SDR nie jest ryczałtem dla poszkodowanego pasażera, lecz stanowi jedynie górną granicę odpowiedzialności przewoźnika w przypadku opóźnienia, zagubienia lub zniszczenia bagażu. Uzyskanie odszkodowania zależy od kilku ważnych czynników i to konsument jest zobowiązany do udowodnienia poniesionej szkody.
Po stwierdzeniu zagubienia lub zniszczenia bagażu należy:
- WYPEŁNIĆ na lotnisku formularz nieprawidłowości bagażowej tzw. PIR (Property Irregularity Report).
-
ZŁOŻYĆ REKLAMACJĘ w terminie:
- 7 dni od odbioru uszkodzonego bagażu
- 21 dni od odbioru opóźnionego bagażu
- WYCENIĆ SZKODĘ. W przypadku zniszczenia walizki linia lotnicza może poprosić o rachunek za zakup nowej i na tej podstawie zwróci koszty. W razie zagubienia bagażu, kiedy trudno jest oszacować pełną wartość zaginionych przedmiotów, warto załączyć do reklamacji posiadane rachunki. Jeśli nimi nie dysponujemy, wówczas należy liczyć się z tym, że linia lotnicza wyliczy wartość szkody według wagi zarejestrowanego bagażu.
Do kogo zwrócić się o pomoc?
W sytuacji, gdy linie lotnicze zarejestrowane w Polsce nie odpowiedziały na naszą skargę, należy skontaktować się z miejskim (lub powiatowym) rzecznikiem konsumentów.
Jeżeli zaś przewoźnik z innego kraju Unii Europejskiej, Norwegii lub Islandii nie uwzględni naszej reklamacji, w dochodzeniu roszczeń pomoże Europejskie Centrum Konsumenckie (formularz skargi dostępny jest na stronie ).
Więcej informacji na temat praw i obowiązków pasażerów linii lotniczych:
Konwencja o ujednoliceniu niektórych zasad dotyczących międzynarodowego przewozu lotniczego (Konwencja montrealska) z dnia 28 maja 1999 - dostępna na stronie internetowej ECK.
oprac. : eGospodarka.pl