Jak spędzić bezpieczne wakacje?
2010-06-20 00:24
Przeczytaj także: Zagubiony bagaż, opóźniony lot czyli powakacyjne kłopoty
1. Trafiłeś na „gorącą ofertę” - dokonaj chłodnej ocenyKrytycznie przeczytaj umowę ZANIM ją podpiszesz. Zwróć uwagę na informacje tzw. drobnym drukiem, które są często bardzo istotne (np. dotyczą opłat dodatkowych). Umowę zawsze wyraźnie zatwierdź a jej egzemplarz zachowaj (w formie pisemnej lub na nośniku elektronicznym).
2. Nie kupuj kota w worku…
Nie sugeruj się wyłącznie kolorowymi zdjęciami w katalogach turystycznych. Poszukaj w Internecie opinii na temat hotelu, do którego się wybierasz. Jeśli ma dużo ocen negatywnych, zastanów się nad wyborem innego.
Sprawdź na mapie położenie miejscowości i hotelu (zdjęcia satelitarne, np. w Google Earth). Może się okazać, że opis „blisko plaży” jest daleki od rzeczywistości i oznacza codzienną kilkukilometrową wędrówkę .
3. Umiesz liczyć… nie licz (na) gwiazdki
3*** na Cyprze nie muszą być równe 3*** w Hiszpanii. Standard hotelu określany jest według przepisów lokalnych, dlatego różni się między regionami świata. W popularnych wśród turystów krajach arabskich (Egipcie, Tunezji, Maroku) oraz w Grecji 3*** oznaczają zwykle skromny standard (odpowiednik 2** w porównaniu do większości hoteli europejskich). Warto o tym pamiętać wykupując zakwaterowanie w jednym z wymienionych krajów.
4. Weź po lupę All inclusive
Jeśli wybierasz opcję All inclusive (ang.: wszystko w cenie), dowiedz się, co zawiera. W niektórych hotelach są to 3 główne posiłki dziennie plus drobne przekąski w ciągu dnia i jedynie lokalne napoje (np. 22%-wódka i słodkie napoje z koncentratu), a w innych opcja All inclusive może zawierać też markowe alkohole międzynarodowe i świeżo wyciskane soki. Upewnij się, za co płacisz.
5. Nie bój się last minute
Last minute jest pełnowartościową ofertą, czyli kupując wycieczkę tańszą o nawet kilkadziesiąt procent, mamy prawo do wszelkich świadczeń i standardu z oferty pierwotnej. Jeśli nie jesteś zadowolony z wycieczki typu last minute, masz prawo do jej reklamacji tak, jak każdej innej.
Biura podróży sprzedają zwykle wycieczki w ofercie last minute z kliku powodów:
- zostało zaledwie kilka ostatnich miejsc,
- biuro zarezerwowało zbyt wiele miejsc w hotelu i nie udało mu się sprzedać wszystkich po standardowej cenie,
- zainteresowanie klientów wycieczkami nieoczekiwanie spadło z różnych powodów (np. recesja w gospodarce), a biuro chcąc zmniejszyć straty spowodowane brakiem sprzedaży w ogóle, woli odzyskać chociaż część poniesionych kosztów i sprzedaje wycieczki po zaniżonych cenach, często ze stratą dla siebie.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl