Wstrzymanie ruchu lotniczego: prawa konsumenta
2010-06-01 10:57
Przeczytaj także: Jak sprawdzić organizatora turystyki?
Jeżeli organizator wycieczki nie zapewni nam noclegów i wyżywienia, należy skontaktować się z najbliższym konsulatem lub ambasadą, a po powrocie do kraju - z bezpłatną Infolinią Konsumencką SKP (0 800 800 008, infolinia@skp.pl) lub z najbliższym biurem powiatowego/miejskiego rzecznika konsumentów. Jeżeli nie ma możliwości kontaktu z polską placówką dyplomatyczną, możemy zgłosić się do najbliższego przedstawicielstwa innego kraju-członka UE.
Podstawa prawna:
ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych (Dz.U.04.223.2268):
Art. 11a. 1. Organizator turystyki odpowiada za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy o świadczenie usług turystycznych, chyba że niewykonanie lub nienależyte wykonanie jest spowodowane wyłącznie:
- działaniem lub zaniechaniem klienta;
- działaniem lub zaniechaniem osób trzecich, nieuczestniczących w wykonywaniu usług przewidzianych w umowie, jeżeli tych działań lub zaniechań nie można było przewidzieć ani uniknąć, albo
- siłą wyższą.
3) Co zrobić, jeżeli informacja o odwołaniu lotów zaskoczyła nas na lotnisku?
W przypadku znacznego opóźnienia lotu lub jego odwołania przewoźnik lotniczy ma obowiązek m.in.:
- zwrotu ceny biletu (jeżeli klient nie zdecyduje się na dalsze oczekiwanie),
- zapewnienia konsumentom dostępu do telefonu, faksu czy poczty e-mail,
- zapewnienia ciepłych napojów, posiłków,
- zapewnienia pasażerom noclegów i transportu z lotniska i na lotnisko z miejsca noclegu,
Wszelkie ww. obowiązki przewoźnika realizowane są bezpłatnie. Jeżeli przewoźnik lotniczy nie zapewnia nam świadczeń, należy skontaktować się z najbliższym konsulatem lub ambasadą a po powrocie do kraju z bezpłatną Infolinią Konsumencką przy Stowarzyszeniu Konsumentów Polskich (800 800 008) lub z najbliższym biurem powiatowego/miejskiego rzecznika konsumentów. Jeżeli nie ma możliwości kontaktu z polską placówką dyplomatyczną, możemy zgłosić się do najbliższego przedstawicielstwa innego kraju-członka UE.
Przedsiębiorca nie może powoływać się na wystąpienie siły wyższej. Podobnie, jak w przypadku odpowiedzialności organizatora imprezy turystycznej, wyłączona jest jedynie odpowiedzialność odszkodowawcza przewoźnika.
Obowiązki spoczywające na przewoźniku lotniczym reguluje ROZPORZADZENIE (WE) NR 261/2004 PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY z dnia 11 lutego 2004 r. ustanawiające wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów, uchylające rozporządzenie (EWG) nr 295/91, w tym dotyczące:
Przeczytaj także:
Wakacje 2013 w Europie: najczęściej zadawane pytania
![Wakacje 2013 w Europie: najczęściej zadawane pytania Wakacje 2013 w Europie: najczęściej zadawane pytania](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/prawa-konsumenta/Wakacje-2013-w-Europie-najczesciej-zadawane-pytania-120373-150x100crop.jpg)
oprac. : Stowarzyszenie Konsumentów Polskich